۹ دلیل مهم و اصلی ریزش مو + درمان

دلایل ریزش مو

زیبایی یک امر کاملاً نسبی است؛ اما نمی‌توان از تأثیر مو در چهره و زیبایی چشم‌پوشی کرد. به دلیل اهمیتی که مو در زیبایی چهره‌ دارد، رسیدگی به موها مهم‌ترین دغدغه‌ افرادی است که به ‌ظاهر خود اهمیت می‌دهند. برای این افراد، هیچ چیزی آزاردهنده‌تر از ریزش مو نیست. بنابراین اگر به ریزش مو دچار شوند، سخت در پی آن خواهند بود که هر چه سریع‌تر آن را درمان کنند. غافل از آن که پیش از درمان لازم است علت ریزش موهایشان مشخص شود. اگر شما هم دچار این عارضه شده‌اید، در ادامه‌ این مطلب همراه ما باشید تا مهم‌ترین دلایل ریزش موی سر را با هم بررسی کنیم.

مهم ترین دلایل ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلات شایع در جوامع امروزی است که اغلب افراد دست‌کم یک بار در زندگی خود به آن دچار می‌شوند. دلایل ریزش مو متفاوت هستند و اگر به ‌درستی شناسایی شوند، می‌توان به ‌راحتی ریزش مو را درمان کرد. 

پیش از هر اقدامی جهت درمان، لازم است توجه داشته باشید که بر اساس تحقیقات صورت گرفته در زمینه ریزش مو، ریزش ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو در طول شبانه‌روز کاملاً طبیعی است و نباید نگران آن شد. علاوه بر‌ این، ریزش موی روزانه برای سالم ماندن پوست سر و ایجاد یک چرخه‌ سالم رشد مو ضرورت دارد تا موهای جدید بتوانند جایگزین موهای قدیمی ‌شوند. اما اگر این ریزش از حد معمول خود بیشتر شود، لازم است علت آن مشخص گردد. برای ‌آن که متوجه شوید ریزش موهای شما طبیعی است یا خیر، کافی است دستتان را داخل موهای سرتان ببرید و با فشار کم یک دسته از موهایتان را بکشید. مسلم است که تعدادی از موهای سرتان کنده می‌شوند. اگر ‌این تعداد بیشتر از ۱۰۰ عدد بود، یعنی ریزش موی شما طبیعی نیست و باید برای پیدا کردن علت اصلی ریزش موی سر به پزشک مراجعه کنید.

ریزش موی مرد

وقتی‌ ریزش مو در طول شبانه‌روز از حد طبیعی عبور کند، تراکم موهای سر کم می‌شود و اغلب افراد دچار استرس می‌شوند. در حالی که خود استرس یکی از عواملی است که ریزش مو را تشدید می‌کند. علت ریزش موی سر می‌تواند خیلی ساده مانند کمبود ویتامین یا پیچیده‌تر مثل مشکلات هورمونی باشد. اگر دچار ریزش مو هستید، اصلاً نگران نباشید. در حال حاضر روش‌های زیادی برای درمان و متوقف کردن این عارضه وجود دارند که پس از مشخص شدن علت ریزش موی سر می‌توانید از‌ این روش‌ها استفاده کنید. از قرص جلوگیری از ریزش مو گرفته تا انواع محلول، شامپو و … . اما توجه داشته باشید که هر روش درمانی برای همه انواع ریزش مو موثر نخواهد بود. بنابراین لازم است ابتدا علت اصلی ریزش موی خود را بیابید.

در ادامه این مطلب رایج‌ترین دلایل ریزش مو را بررسی خواهیم کرد.

اثرات دوران بارداری

یکی از دلایل ریزش مو در خانم‌ها بارداری است. معمولاً خانم‌های باردار پس از زایمان دچار ریزش موی شدید می‌شوند. دلیل ریزش مو شوک جسمی است که در دوران بارداری و به دلیل تغییرات هورمونی به بدن مادر وارد می‌شود. اغلب ریزش موی سر پس از دوران بارداری اتفاق می‌افتد؛ نه در دوران بارداری. اما ممکن است برخی از بانوان در دوران بارداری نیز دچار ریزش مو شوند. گرچه ‌این اتفاق در تعداد کمتری از افراد رخ می‌دهد. چند ماه پس از بارداری، با به تعادل رسیدن هورمون‌ها ریزش مو کاملاً برطرف خواهد شد. در دوران بارداری و شیردهی به دلیل‌ اینکه اغلب داروهای ضد ریزش مو دارای عوارض هستند، استفاده از‌ این داروها به‌ هیچ ‌عنوان توصیه نمی‌شود. بنابراین برای ‌اینکه روند به تعادل رسیدن هورمون‌ها سریع‌تر پیش برود، باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و حتما تحت نظر پزشک باشید.

خانوم باردار با لباس سفید

کمبود آهن

یکی دیگر از دلایل ریزش مو که اغلب در کودکان و بانوان رخ می‌دهد، کمبود آهن و کم‌خونی است. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهند که از هر ۱۰ زن یک نفر مبتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن است. هنگامی ‌که بدن آهن کافی دریافت نکند، نمی‌تواند به میزان مورد نیاز هموگلوبین تولید نماید. چرا که یکی از مواد مهم برای ساخت هموگلوبین در بدن آهن است. هنگامی‌که هموگلوبین به میزان کافی ساخته نشود، اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها به ‌طور صحیحی انجام نمی‌شود. در نتیجه فولیکول‌های مو نیز خون و اکسیژن کافی دریافت نکرده و رشد موها دچار اختلال می‌گردد. حاصل این اختلال ضعیف شدن مو و ریزش آن می‌باشد. کمبود آهن علاوه بر ‌اینکه باعث ضعیف شدن موها می‌شود، یکی از عوامل تشدیدکننده‌ طاسی سر در مردان و زنان نیز به شمار می‌رود. شما می‌توانید با یک آزمایش ساده میزان آهن خونتان را اندازه‌گیری کنید، هر چه قدر زودتر کم‌خونی تشخیص داده شود، عوارض آن کمتر خواهد بود. پس از انجام آزمایش اگر مبتلا به کم‌خونی بودید، می‌توانید تحت نظر پزشک از مکمل‌ها و قرص‌های حاوی آهن استفاده کنید. همچنین مواد غذایی نظیر گوشت قرمز، اسفناج و حبوبات نیز آهن زیادی دارند و برای رفع کم‌خونی مؤثرند.

همچنین بخوانید: دلایل ریزش مو در کودکان چیست؟

کمبود ویتامین B

ویتامین ب یکی از ویتامین‌های ضروری برای ارگان‌های مختلف بدن است و کمبود آن از دیگر دلایل ریزش مو به شمار می‌رود. ویتامین ب از جمله ویتامین‌های محلول در آب است و انواع مختلفی دارد. مهم‌ترین ویتامین‌های گروه ب، ب ۱۲، ب ۶، ب ۲ و ب ۱ هستند. اغلب مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کنیم علی‌الخصوص موادی همچون هویج، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، سویا، مرغ و … حاوی ویتامین ب هستند. ویتامین ب ۱۲ در بدن به DNA در ساخت گلبول قرمز کمک می‌کند، سیستم‌ایمنی را تقویت می‌کند و باعث افزایش رشد موها و بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی می‌شود. بنابراین کمبود این ویتامین ممکن است علت اصلی ریزش موی سر شما باشد. بی‌اشتهایی، مشکلات عصبی، حالت تهوع، ریزش مو و مشکلات گوارشی نیز از جمله دیگر نشانه‌های کمبود ویتامین ب در بدن هستند.

ویتامین ب 12

کم‌کاری تیروئید

تیروئید یکی از غدد مهم در بدن است که وظیفه‌ تولید هورمون‌ها را بر عهده دارد. غده‌ تیروئید هورمونی به نام   TH را تولید می‌کند که تنظیم سوخت‌وساز بدن، ضربان قلب، دما و خلق‌وخو را بر عهده دارد. هنگامی‌ که تیروئید کم‌کار می‌شود، به ‌اندازه‌ مورد نیاز هورمون TH تولید نمی‌کند. در نتیجه موهای سر شروع به ریزش می‌کنند. در واقع علت ریزش موی سر کم‌کاری تیروئید است و پرکاری یا سایر مشکلات مربوط به تیروئید باعث ریزش مو نمی‌شوند. افسردگی، کاهش اشتها و بزرگ شدن غده‌ تیروئید از جمله دیگر علائم کم‌کاری تیروئید در بدن هستند. اگر به هرکدام از ‌این علائم دچار هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. چرا که تنها راه قطعی تشخیص کم‌کاری تیروئید آزمایش خون است و به ‌راحتی با دارو می‌توان آن را درمان کرد. وقتی‌ کم‌کاری تیروئید درمان شود، ریزش مو نیز به‌ راحتی از‌ بین می‌رود و نیازی به درمان جداگانه ندارد. از سوی دیگر در صورت عدم درمان کم‌کاری تیروئید، هر چقدر هم که از داروهای مختلف برای درمان ریزش مو استفاده شود، این ریزش از بین نخواهد رفت.

مصرف داروهای شیمیایی

داروهای شیمیایی خالی از عوارض نیستند و مصرف‌ تعدادی از این داروها ممکن است در برخی افراد سبب ریزش مو گردد. معروف‌ترین داروهایی که باعث‌ ایجاد ریزش مو می‌شوند، داروهای رقیق‌کننده‌ خون و داروهای فشارخون معروف به بتابلاکرها هستند. علاوه بر‌ این، داروهای افسردگی،‌ ایبوپروفن و داروی متوترکسات نیز می‌توانند از جمله دلایل ریزش موی سر باشند. علاوه بر این داروها، در فهرست عوارض بسیاری از داروهای دیگر نیز به ریزش مو اشاره شده است. اگر در هنگام استفاده از داروی خاصی دچار ریزش مو شدید، لازم است به پزشک مراجعه کنید و بر اساس نظر وی، مصرف داروی مورد نظر را قطع کرده و یا دوز آن را تغییر دهید.

مصرف دارو شیمیایی

کم‌آبی بدن

آب یکی از عناصر حیاتی برای بدن است و تمامی ارگان‌های بدن برای انجام وظایف روزمره خود به آب نیاز دارند. یکی از وظایف آب در بدن تأمین نیاز سلول‌ها و کمک به خون‌رسانی به‌ تمامی اعضای بدن است. هنگامی‌که آب در بدن کم باشد، خون‌رسانی به بافت‌ها به‌ درستی انجام نمی‌شود و سلول‌ها به دلیل کم‌آبی نمی‌توانند به‌ خوبی فعالیت کنند. سلول‌های فولیکول مو نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در صورت کمبود آب در بدن رشد موها به ‌درستی صورت نمی‌گیرد. علاوه بر این، کمبود آب باعث دهیدراته شدن و خشکی پوست سر می‌شود. در نتیجه تارهای مو شکننده و ضعیف خواهند شد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از ریزش مو، در طول روز حداقل ۶ لیوان آب بنوشید. خصوصاً در فصل زمستان که به دلیل سرمای هوا نیاز به آب کمتر احساس می‌شود.

مصرف مواد مخدر و سیگار

مصرف سیگار و مواد مخدر می‌تواند از جمله دلایل ریزش موی شما باشد. سیگار علاوه بر از بین بردن بافت ریه، سرطان و ‌ایجاد مشکلات خونی، باعث اختلال در عملکرد دی‌ان‌ای و فولیکول‌های مو و در نتیجه ریزش مو نیز می‌گردد. بهترین راه برای جلوگیری از این ریزش مو ترک کردن سیگار، تغذیه سالم و ورزش است. در غیر ‌این صورت هیچ راه درمان دیگری از ریزش مو جلوگیری نخواهد کرد.

مصرف دخانیات ممنوع

آلوپسی آره آتا یا ریزش سکه‌ای مو (ALOPECIA AREATA)

ریزش موی سکه‌ای بر اثر اختلال در عملکرد سیستم‌ ایمنی بدن رخ می‌دهد. در‌ این بیماری سلول‌های دفاعی بدن سلول‌های خودی را بیگانه تلقی کرده و به آن‌ها حمله می‌کنند تا آن‌ها را از بین ببرند. در نتیجه موهای فرد به ‌صورت لکه‌ای می‌ریزد. ریزش موی سکه‌ای معمولاً در سر اتفاق می‌افتد؛ اما موهای ریش و ابرو هم می‌توانند دچار این ریزش شوند. علت اصلی ریزش موی سکه‌ای از بین رفتن فولیکول‌های مو است. بنابراین در اغلب موارد با درمان مناسب، فولیکول‌های مو دوباره احیا می‌شوند و بعد از ۶ ماه تا ۱ سال رشد موها از سر گرفته می‌شود. متأسفانه در تعداد کمی از افراد ریزش سکه‌ای تا آنجا پیش‌روی می‌کند که موی تمام نواحی بدن دچار ریزش می‌شوند.

همچنین بخوانید: دلیل ریزش مو سکه ای و راه های درمان آن

شیمی درمانی

متأسفانه برخی از داروهایی که در شیمی‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث‌ ایجاد ریزش مو می‌شوند. شیمی درمانی مانند بمب هسته‌ای عمل می‌کند و تقسیم تمام سلول‌های بدن را متوقف می‌نماید. چه سلول‌های درگیر سرطان و چه سلول‌های عادی. در نتیجه رشد سلول‌های مو نیز متوقف می‌شود. معمولاً پس ‌از قطع داروهای شیمی درمانی، رشد موها پس از مدتی از سر گرفته می‌شود. در حال حاضر نیز محققان در حال مطالعه بر روی این داروها هستند تا از‌ ایجاد عوارض آن‌ها بر روی فولیکول‌های مو جلوگیری کنند.

ریزش مو در اثر شیمی درمانی

کاهش شدید وزن

معمولاً در افرادی که وزن بالایی دارند و در مدت ‌زمان کوتاه کاهش وزن شدیدی را تجربه می‌کنند، موها دچار ریزش می‌شوند. ‌این دسته از افراد مواد غذایی بسیار کمی مصرف می‌کنند و در نتیجه مواد ضروری و مورد نیاز برای انجام متابولیسم و سوخت‌وساز وارد بدن نمی‌شود. کمبود ویتامین و مواد معدنی ناشی از این موضوع می‌تواند از جمله دلایل ریزش مو باشد.

بیماری لوپوس

یکی از معروف‌ترین بیماری‌هایی که می‌توانیم از آن به‌عنوان دلیل ریزش مو نام ببریم بیماری لوپوس است. به هر نوع بیماری خود‌ایمنی مزمنی لوپوس می‌گویند. در ‌این بیماری نیز به دلیل اختلال در عملکرد سلول‌های دفاعی بدن، تمام سلول‌های دفاعی به سلول‌های سالم حمله می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. از جمله سلول‌هایی که در اثر ‌این اختلال از بین می‌روند، سلول‌های پوست و فولیکول‌های مو هستند. اگر فردی دچار بیماری لوپوس باشد، دلیل اصلی ریزش موهای وی همین بیماری است، میزان شیوع بیماری لوپوس ۱۵ درصد در کل جهان است و اغلب ژنتیک دلیل اصلی ‌ایجاد آن می‌باشد. معمولاً با تشخیص به ‌موقع می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد و عوارض ناشی از آن را به حداقل رساند.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره کردیم، دلایل ریزش مو بسیار گسترده هستند و نمی‌توان یک بیماری را علت اصلی ریزش مو در همه‌ افراد دانست. ریزش مو در هر سنی که رخ دهد، باید درمان شود و درمان مناسب وابسته به تشخیص درست و به ‌موقع علت ریزش مو است. اغلب افراد در طول زندگی دچار ریزش مو می‌شوند و اگر شما هم مبتلا به آن هستید نترسید و استرس نداشته باشید. چرا که اغلب دلایل ریزش مو قابل‌درمان هستند و پس از مدتی، رشد موها به حالت عادی برمی‌گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان
close slider

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید.