دلایل ریزش مو سکه ای و راه های درمان آن

ریزش مو سکه ای

یک روز صبح از خواب بیدار شدید، جلوی آینه قرار گرفتید و متوجه شدید که قسمت کوچکی از سرتان خالی از مو است. احتمالا بسیار وحشت‌زده شده‌اید. اما بهتر است آرامش خود را حفظ کنید. شما به ریزش سکه ای مو مبتلا شده‌اید. این بیماری در عین ناآشنا بودن، بیماری شایعی است که می‌تواند مردان و زنان با احتمال یکسانی درگیر کند. تمام افرادی که دچار ‌ریزش مو سکه ای می‌شوند کاملاً سالم هستند و هیچ‌گونه علامتی ندارند. خبر خوب آنکه در اغلب افراد موها بعد از مدتی دوباره شروع به رشد می‌کنند. اما نشستن و انتظار کشیدن برای رشد مجدد مو امری بسیار دشوار است. برای آنکه برخورد با این بیماری برایتان قدری ساده‌تر شود، توصیه می‌کنیم که در این مطلب حتما همراه ما باشید. علت ‌ریزش مو سکه ای چیست؟ چه علائمی دارد؟ چه کسانی درگیر این بیماری می‌شود؟ درمان ‌ریزش مو سکه ای چیست؟ همه این‌ها از جمله سوالاتی هستند که در ادامه‌ این مطلب به آن‌ها پاسخ‌ خواهیم داد.

‌ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش سکه ای مو که در اصطلاح عام به آن طاسی سکه‌ای می‌گویند، یک بیماری پوستی است و بیش از ۵۰ درصد افراد در طول زندگی به آن مبتلا می‌شوند. ‌ریزش مو سکه ای در گروه بیماری‌های خودایمنی قرار می‌گیرد. بیماری‌های خودایمنی زمانی رخ می‌دهند که سلول‌های دفاعی بدن سلول‌های خودی را بیگانه تلقی کرده و به آن‌ها حمله می‌کنند. در کچلی سکه‌ای سلول‌های دفاعی بدن فولیکول‌های مو را مورد تهاجم قرار می‌دهند. در نتیجه، این فولیکول‌ها که وظیفه‌ رشد مو را بر عهده ‌دارند از بین می‌روند و رشد مو قطع می‌شود.

‌ریزش مو سکه ای در ابتدای ابتلا علائمی بروز نمی‌دهد. از این رو اغلب افراد مبتلا تا زمانی که قسمتی از مو تحت تأثیر این بیماری به ‌طور کامل نریخته باشد، متوجه بیماری خود نمی‌شوند. این نوع ریزش با سایر مدل‌های ریزش مو متفاوت است و مو به ‌صورت لکه‌هایی به ‌اندازه سکه دچار ریزش می‌شود. ریزش موها اغلب به‌ صورت ناگهانی و با حاشیه‌ مشخص رخ می‌دهد.ریزش مو سکه ای در زنان

علت ‌ریزش مو سکه ای چیست؟

  • همان‌طور که اشاره کردیم، علت اصلی ابتلا به ‌ریزش مو سکه ای بیماری خود ایمنی است. معمولا افرادی به ریزش سکه‌ای مو دچار می‌شوند که بیماری‌های دیگر ناشی از اختلال سیستم ایمنی را تجربه کرده باشند. ‌
  • ریزش مو سکه ای مانند سایر انواع ریزش مو به ژنتیک وابسته است. تحقیقات نشان می‌دهد ۴۰ درصد افرادی که به کچلی سکه‌ای مبتلا می‌شوند، حداقل یکی از افراد خانواده‌شان قبلا به این بیماری مبتلا بوده است. معمولاً ژنتیک در ابتلای افراد زیر ۳۰ سال نقش اساسی دارد.
  • دلایل دیگری نیز برای بروز ریزش سکه ای مو شناخته شده است. مشکلات هورمونی و همچنین عوارض جانبی برخی از داروها دو عاملی هستند که ممکن است باعث ایجاد ‌ریزش مو سکه ای شوند.
  • برخی از بیماری‌ها درصد ابتلا به ریزش سکه ای مو را بالا می‌برند. خطر ابتلا به این بیماری در افراد مبتلا به بیماری‌های آسم، تب یونجه، بیماری‌های تیروئیدی، لک‌وپیس، کم‌خونی‌ پرنیشیوز و سندروم داون بیشتر است. ۶۰ درصد افرادی که دچار کچلی سکه‌ای می‌شوند، اولین بار قبل از ۲۰ سالگی دچار ریزش مو شده‌اند. در بیشتر این افراد مو مدتی پس از ریزش، دوباره شروع به رشد می‌کند. هر چند که احتمال ابتلای مجدد به کچلی سکه‌ای دائم نیز وجود دارد. در این افراد ایجاد لکه‌های بی‌موی جدید با رشد مجدد لکه‌های قدیمی هم‌زمان می‌گردد.
  • برخی از متخصصان استرس شدید را نیز از علل ریزش سکه ای مو می‌دانند؛ البته از نظر علمی شواهد کمی برای این مسئله وجود دارد.

همچنین بخوانید: دلایل ریزش مو چیست؟

درمان ‌ریزش مو سکه ای

در ابتدا باید بدانید که مانند سایر بیماری‌های خود ایمنی، درمان قطعی برای ‌ریزش مو سکه ای وجود ندارد. با این وجود می‌توانید با روش‌های مختلفی اقدام به کنترل بیماری و تقویت موهایتان نمایید. در ادامه به تعدادی از این روش‌ها اشاره خواهیم کرد.

درمان ریزش موی سکه‌ای با استفاده از داروهای شیمیایی

شما می‌توانید با توجه به نظر پزشک از قرص‌های سرکوب‌کننده‌ سیستم ایمنی برای کنترل ریزش موی سکه‌ای استفاده کنید. از جمله این داروها می‌توان به ماینوکسیدیل، آنترالین و دیفن سیپرون اشاره کرد.

همچنین بخوانید: بهترین و معروف ترین دارو های جلوگیری از ریزش مو

درمان ریزش مو سکه ای

درمان ریزش سکه ای مو با استفاده از کورتیکواستروئیدها

یکی از روش‌های رایج درمان کچلی سکه‌ای استفاده از کورتیکواستروئیدها است. این دارو با استفاده از سوزن‌های بسیار کوچک مشابه سوزن‌های تزریق انسولین به مناطقی که دچار کچلی شده‌اند تزریق می‌شود. این کار باید توسط پزشک متخصص انجام شود و هر ۴ تا ۶ هفته تکرار گردد. اگر تزریق کورتیکواستروئیدها موفقیت‌آمیز باشد، نهایتاً تا ۴ هفته پس از اولین تزریق، موها دوباره شروع به رشد می‌کنند. نکته‌ مهم در ارتباط با تزریق کورتیکواستروئیدها این است که این داروها از ریزش مو در ناحیه‌های جدید جلوگیری نمی‌کنند. علاوه بر این ممکن است جای سوزن تزریق بر روی سر بماند. این حفره پس از مدتی کمرنگ می‌شود و با رشد مجدد موها ناپدید می‌گردد.

درمان ریزش سکه ای مو با استفاده از ماینوکسیدیل

در این روش برای درمان ‌ریزش مو سکه ای از شامپو و کرم‌های حاوی ماینوکسیدیل به ‌صورت موضعی استفاده می‌شود. ماینوکسیدیل عوارض جانبی کمی دارد و در مقایسه با سایر روش‌های درمان ریزش سکه ای مو روش ساده‌تری است. اما در افرادی که به ریزش شدید مو دچار هستند، تأثیری ندارد و باید در کنار سایر روش‌ها برای درمان مورد استفاده قرار گیرد.

درمان ریزش سکه ای مو با استفاده از پماد یا کرم آنترالین

پماد یا کرم آنترالین یکی از درمان‌های رایج برای ‌ریزش مو سکه ای است. علاوه بر این، آنترالین برای درمان پسوریازیس نیز استفاده می‌شود. پماد یا کرم آنترالین باید روزی یک ‌بار به ‌صورت موضعی بر روی ناحیه‌ مورد نظر استفاده و پس از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه شسته شود. توجه داشته باشید که آنترالین نباید بیش از ۶۰ دقیقه روی پوست باقی بماند. اگر استفاده از آنترالین مؤثر باشد، معمولاً بین ۸ تا ۱۲ هفته رشد موها از سر گرفته خواهد شد. بسته به میزان پیشرفت بیماری و مناطق درگیر شده مو، ممکن است آنترالین مؤثر واقع شود و یا تأثیری نداشته باشد. این دارو به‌ صورت موقت باعث ایجاد سوزش شده و پوست را به رنگ قهوه‌ای در می‌آورد. البته پس از اتمام دوره‌ درمان به ‌تدریج این تغییر رنگ از بین خواهد رفت.نمونه ای از آلوپسی آره آتا

درمان ریزش موی سکه‌ای با مکمل زینک و بیوتین

زینک یکی از موادی است که باعث تقویت ریشه و فولیکول مو می‌گردد. برای جلوگیری از ابتلا به ‌ریزش مو سکه ای و تقویت فولیکول‌های مو توصیه می‌شود که از مکمل‌های بیوتین و زینک استفاده کنید.

سایر روش‌های درمانی ریزش سکه ای مو

روش‌های دیگری نیز برای درمان ریزش سکه ای مو وجود دارند. این روش‌ها هنوز در مرحله‌ آزمایش هستند و میزان اثرگذاری آن‌ها به طور قطعی مشخص نشده است. به‌ عنوان‌ مثال شیمی نوردرمانی از ترکیب تابش اشعه  UVA  و استفاده‌ موضعی داروی متوکسالن برای درمان کچلی سکه‌ای استفاده می‌شود و می‌تواند در بهبود ‌ریزش مو سکه ای نیز موثر واقع شود. مزوتراپی، طب سوزنی، رایحه‌درمانی یا آروماتراپی، میکرونیدلینگ، مواد پروبیوتیک، لیزر درمانی با لیزر کم‌توان، آب پیاز و ماساژ سر از جمله سایر روش‌هایی هستند که برای درمان ‌ریزش مو سکه ای و جلوگیری از ابتلا به کچلی سکه ‌ای به کار می‌روند.

درمان خانگی کچلی سکه‌ ای

خوشبختانه بیماری ریزش سکه ای مو از جمله بیماری‌هایی است که درمان‌های خانگی بر روی آن موثر واقع می‌شود. استفاده از سیر و کرم‌ها و ژل‌های حاوی آن، روغن‌های زیتون، بادام، جوجوبا و روغن درخت چای و همچنین استفاده از مکمل‌های گیاهی همچون چای سبز و جینسینگ برای درمان کچلی سکه‌ای توصیه ‌شده است.

درمان کچلی سکه‌ای با استفاده از سیر

تحقیقات انجام ‌شده نشان می‌دهد که ژل سیر بر روی درمان ‌ریزش مو سکه ای و جلوگیری از ابتلا به کچلی سکه ‌ای مؤثر است. در این مطالعه ریزش مو و پیشرفت بیماری در افرادی که از کرم‌های کورتون همراه با عصاره‌ یا ژل سیر استفاده کرده بودند، کاهش پیدا کرده بود.ریزش سکه ای شدید

درمان کچلی سکه‌ای با استفاده از قرص ویویسکال

ویویسکال یکی از مکمل‌های طبیعی است که از منابع دریایی و اقیانوسی ساخته می‌شود. مصرف مکمل ویویسکال به مدت ۶ ماه باعث تحریک و رشد مجدد موهای سر می‌گردد. مطالعه انجام ‌شده در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که مکمل ویویسکال در مردانی که دچار ‌ریزش مو سکه ای هستند، باعث افزایش رشد موها و کاهش ریزش مو خواهد شد.

آیا ‌ریزش مو سکه ای درمان قطعی دارد؟

متأسفانه هنوز هیچ روش درمانی که بتواند به ‌طور قطعی بیماری ریزش سکه‌ای را درمان کند، به اثبات نرسیده است. تمام روش‌هایی که به‌ عنوان درمان ‌ریزش مو سکه ای استفاده می‌شوند، در واقع تنها پیشرفت بیماری را کند می‌کنند و مانع از گسترش بیش از حد آن می‌گردند.

  • قسمت‌هایی را که دچار ریزش سکه ای شده‌اند، در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • اگر ابرو یا مژه‌هایتان دچار ریزش سکه ای شده است، حتما از عینک آفتابی یا انواع عینک‌های محافظ استفاده کنید. زیرا ابرو و مژه از ورود گردوغبار به داخل چشم جلوگیری می‌کنند و اگر از بین بروند، مواد خارجی راحت‌تر می‌توانند به داخل چشم نفوذ کنند.
  • در صورتی که موی سرتان دچار ریزش سکه ای شده است، برای جلوگیری از سوختگی و گرم شدن سر حتما از کلاه استفاده کنید.
  • اگر به دلیل ریزش سکه ای موهای بینی‌تان را از دست داده‌اید، حتما از مرطوب‌کننده‌های مخصوص بینی استفاده کنید. موهای داخل بینی از ورود میکروب و باکتری‌های بیماری‌زا به داخل حفره بینی جلوگیری می‌کنند. با از بین رفتن این موها، میکروب‌ها به راحتی می‌توانند به داخل حفره بینی نفوذ کنند. اما مرطوب کردن حفره بینی از این نفوذ جلوگیری خواهد کرد.
  • در برخی از افراد همزمان با ریزش مو سکه ای، ناخن‌ها نیز دچار شکنندگی و فرورفتگی می‌شود. در این صورت بهتر است از مکمل‌های تقویت‌کننده ناخن استفاده شود.

سوالات متداول در ارتباط با ‌ریزش مو سکه ای

مهم‌ترین علت ‌ریزش مو سکه ای در کودکان نیز مانند بزرگ‌سالان بیماری خود ایمنی و حمله گلبول‌های سفید به فولیکول‌های مو است. ریزش مو سکه‌ای معمولاً در کودکان زیر ۵ سال شیوع بیشتری دارد. این بیماری در نوزادان زیر ۱۸ ما به ‌ندرت به چشم می‌خورد و می‌توان گفت نوزادان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند. ‌ریزش سکه ای در کودکان نیز بدون علامت ایجاد شده و تنها قسمت‌های کوچکی از موی سر به ‌صورت سکه‌ای شروع به ریزش می‌کند.

به دلیل اینکه هیچ‌گونه ویروس یا باکتری در ایجاد این بیماری نقشی ندارد، بیماری ‌ریزش سکه ای چه در  کودکان و چه در بزرگ‌سالان به هیچ وجه مسری نیست.

ابتلا به ‌ریزش مو سکه ای ربطی به جنسیت ندارد و در زنان و مردان کاملاً یکسان و اغلب بر اثر بیماری‌های خودایمنی ایجاد می‌شود. بنابراین این باور که تنها مردان به ‌ریزش مو سکه ای دچار می‌شوند، به هیچ عنوان صحت ندارد.

هر چند که ژنتیک یکی از عوامل تأثیرگذار در ابتلا به ریزش سکه ای مو است، اما شواهدی مبنی بر اینکه با ابتلای پدر و مادر، کودک هم صددرصد به این بیماری مبتلا می‌شود، وجود ندارد. ژنتیک تنها احتمال ابتلا را بالا می‌برد. حتی در دوقلوهای یکسان از نظر ژنتیکی نیز ممکن است یکی از قل‌ها به بیماری مبتلا شود و قل دیگر هیچ علامتی نداشته باشد.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با بیماری ریزش سکه ای مو و علل به وجود آمدن آن آشنا کنیم. اگر دچار ابن بیماری شدید، به هیچ وجه وحشت به خود راه ندهید. اطمینان داشته باشید که با مراجعه به پزشک و رعابت دستورات ذکر شده در این مطلب می‌توانید پس از مدتی مجددا موهای زیبای خود را بازیابید. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در خصوص ریزش سکه ای یا سایر بیماری‌های پوست و مو می‌توانید از مشاوره متخصصین پوست و مو در کلینیک زیبایی بیدار استفاده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان
close slider

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید.