بهترین دارو و قرص جلوگیری از ریزش مو کدام است؟

قرص جلوگیری از ریزش مو

احتمالا برای شما هم پیش آمده که با دست کشیدن داخل موهایتان دسته‌ای مو از سرتان جدا شده باشد و تصور کنید که دچار ریزش مو شده‌اید. اما نگران نباشید! ریزش ۱۰۰ الی ۱۵۰ تار مو در روز امری طبیعی است و ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد تارها از این میزان فراتر رود. ریزش مو بی‌شک اتفاقی بسیار ناراحت‌کننده و آزاردهنده است و حتی ممکن است زندگی طبیعی شما را مختل نماید. روش‌های مختلفی از جمله اصلاح رژیم غذایی، کاهش استرس، درمان‌های طبیعی و … جهت کنترل و درمان ریزش مو وجود دارد که افراد زیادی از آن‌ها نتیجه نسبی گرفته‌اند. عده‌ای نیز دل را به دریا زده و به سراغ کاشت مو می‌روند. در این میان استفاده از قرص جلوگیری از ریزش مو روشی کم‌خطر و موثر است که بسیاری به سراغ آن می‌روند. ما در این مطلب قصد داریم به درمان دارویی ریزش مو بپردازیم و انواع داروهای جلوگیری از ریزش مو را مورد بررسی قرار دهیم. همراه ما باشید.

دلایل ریزش مو

پیش از آنکه به سراغ قرص جلوگیری از ریزش مو بروید، ابتدا لازم است از علت ریزش موی خود آگاه شوید. چرا که ریزش مو می‌تواند بر اثر دلایل مختلفی ایجاد شود و داروی جلوگیری از ریزش مو در همه شرایط تاثیرگذار نخواهد بود. عمده دلایلی که منجر به ریزش مو خواهد شد به شرح زیر است : 

دلایلی که قرص جلوگیری از ریزش مو بر روی آن‌ها تاثیر ندارد

  • ریزش موی ارثی

شایع‌ترین دلیل ریزش مو مسائل موروثی است. در چنین شرایطی مصرف قرص برای جلوگیری از ریزش مو موثر نخواهد بود. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از ریزش مو ارثی به دنبال راهکارهای دیگری باشید.

ریزش مو در زنان
  • ریزش مو به دلیل تغییرات هورمونی 

پس از ریزش موی موروثی، مشکلات هورمونی شایع‌ترین علت ریزش مو محسوب می‌شود. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، شیردهی، یائسگی یا تغییر سطح هورمون دی-هیدروتستوسترون همگی ممکن است منجر به ریزش موقتی موی شما شود که بهتر است به جای مصرف قرص جلوگیری از ریزش مو، با پزشک خود مشورت کنید.

  • ریزش مو به دلیل کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید نیز عامل دیگری است که احتمال ریزش مو را در مبتلایان قوی‌تر می‌کند. چنین افرادی لازم است زیر نظر پزشک تحت درمان قرار بگیرند تا با کنترل بیماری خود، ریزش مویشان نیز کاهش یابد.

لازم به ذکر است در موارد ذکر شده تعداد اندکی از قرص‌ها از جمله قرص جلوگیری از ریزش موی پرفکتیل پلاتینوم و هیر اکتیواتور در مقایسه با سایر داروها تاثیر بیشتری در درمان و کاهش ریزش مو دارند و می‌توانند تا اندازه‌ای سرعت و شدت ریزش مو را کاهش دهند. اما نباید از آن‌ها انتظار درمان کامل ریزش مو را داشته باشید. بنابراین می‌توان آن‌ها را در کنار درمان اصلی استفاده کرد.

همچنین بخوانید: دلایل مهم و اصلی ریزش مو

دلایلی که قرص جلوگیری از ریزش مو در درمان آن‌ها موثر است

  • ریزش مو به دلیل کم‌خونی یا کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی 

رژیم غذایی ناسالم و مصرف انواع فست‌فود و غذاهای فرآوری شده که عاری از ویتامین و پروتئین هستند، می‌تواند مانع رسیدن مواد مغذی به مو و در نتیجه ریزش آن گردد. در چنین شرایطی ویتامین‌های موجود در داروی جلوگیری از ریزش مو منبعی غنی جهت تقویت موهای شما به شمار می‌روند. تقویت موهای نازک نیز از تاثیرات دیگر این داروهاست.

توجه داشته باشید که باید قرص ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو را بسته به وضعیت بدن و نیازتان به ویتامین‌های مختلف انتخاب کنید. به همین سبب داروی مناسب شما ممکن است برای افراد دیگر کارآمد نباشد.

  • ریزش مو به دلیل استرس و مشکلات عصبی یا کاهش وزن شدید

اگر به تازگی کاهش وزن شدید داشته‌اید و یا از مشکلات عصبی و اضطرابی رنج می‌برید، ممکن است نشانه‌هایی از ریزش مو را در خود احساس کرده باشید. شما می‌توانید با مصرف قرص جلوگیری از ریزش مو حاوی ویتامین به تقویت ریشه موی خود پرداخته و از ریزش آن‌ها جلوگیری نمایید.

استرس و ریزش مو
  • ریزش مو به دلیل مصرف داروهای خاص (مانند داروهای شیمی‌درمانی)

برخی داروها مانند داروهای شیمی‌درمانی و یا پرتودرمانی سلول‌های فولیکول مو را مهار می‌کنند  و سبب ریزش مو خواهند شد. در چنین شرایطی نیز مصرف قرص جلوگیری از ریزش مو موثر واقع خواهد شد. البته این نوع ریزش مو موقتی است و بعد از اتمام دوره درمان برطرف می‌شود. 

  • ریزش مو به دلیل استفاده زیاد از محصولات آرایشی مو

اگر بیش از حد از لوازمی مانند بابلیس، اتو و سشوار استفاده می‌کنید و یا مدام مشغول فر کردن، دکلره یا رنگ کردن موهایتان هستید، در معرض خطر ریزش مو قرار دارید. شما می‌توانید با مصرف قرص جلوگیری از ریزش مو و تقویت ریشه موهایتان، از ریزش مو جلوگیری نمایید.

  • بیماری‌‌های پوستی

برخی بیماری‌های پوستی نیز می‌توانند ریزش مو را پدید آورند. اگر به چنین بیماری‌هایی دچار هستید، بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه و نسبت به درمان بیماری خود اقدام نمایید. در صورت تشخیص پزشک استفاده از قرص جلوگیری از ریزش مو نیز می‌تواند در کنار درمان موثر واقع شود.

  • عفونت قارچی

ریزش مو بر اثر دلایلی که تاکنون ذکر شد، با مصرف قرص ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو درمان خواهد شد. اما ممکن است ریزش موی شما به علت یک عفونت قارچی به نام تینه‌آ کپیتیس یا طاسی با الگوی کرم حلقوی باشد. در این شرایط لازم است داروی ضد قارچ مصرف کنید که ممکن است عوارضی همچون خارش و جوش‌های پوستی، اسهال و درد شکمی داشته باشد. لازم به ذکر است ما در این مطلب به داروهای ویتامینی می‌پردازیم و داروهای قارچی موضوع بحث ما نیست.

همچنین بخوانید: راه های افزایش سرعت رشد مو بدون دارو

حال که با عوامل متعدد ریزش مو آشنا شدیم، زمان آن رسیده که به بررسی قرص جلوگیری از ریزش مو بپردازیم. ادامه این مطلب را از دست ندهید.

قرص جلوگیری از ریزش مو

داروهای درمان ریزش مو طیف وسیعی از داروها هستند که به روش‌های مختلفی اقدام به درمان این عارضه می‌نمایند. برخی از آن‌ها روی فولیکل‌های مو اثر می‌گذارند، برخی از آن‌ها چربی سر را تنظیم می‌کنند و برخی دیگر سلامت گرافت مو را افزایش می‌دهند. موثرترین و رایج‌ترین داروهای ریزش مو با عنوان قرص‌های ویتامین شناخته می‌شوند. این داروها درمانی کم‌خطر هستند که ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را به بدن و موها می‌رسانند. به همین خاطر اگر علت ریزش موی خود را یافته‌اید و تمایلی به انجام عمل‌های جراحی پرعوارض ندارید، می‌توانید به سراغ قرص جلوگیری از ریزش مو بروید.

بهترین قرص تقویت مو شامل چه موادی است؟

اصلی‌ترین مواد برای حفظ سلامت و عملکرد درست فولیکول‌های مو ویتامین‌های گروه B هستند که شامل ویتامین  B1، B2، B3، B5، B6، B7  و B12 می‌شود. در کنار این مواد وجود آمینواسیدهای ضروری مانند متیونین، سیستئین، لستین و … استحکام مو و تعادل هورمونی پوست سر را تضمین می‌کند.

به طور کلی اکثر این مواد مغذی در قرص‌های ضد ریزش مو وجود دارد و تفاوت عمده انواع این قرص در مقدار و کیفیت مواد بکار رفته می‌باشد. در کنار این مواد، مرغوب‌ترین و تاثیرگذارترین داروها دارای عناصر معدنی مانند آهن، زینک، فسفر، کلسیم و مس نیز می‌باشند که می‌تواند کمک زیادی به تقویت ریشه مو نماید.

ویتامین b و تاثیر آن در جلوگیری از ریزش مو

تاثیر قرص جلوگیری از ریزش مو چقدر است؟

نباید از داروی جلوگیری از ریزش مو انتظار معجزه داشته باشید. این داروها می‌توانند تا حد زیادی ریزش موهایتان را کنترل کنند؛ اما تاثیر زیادی در رویش موهای جدید نخواهند داشت. چرا که برای رشد موهای جدید لازم است میزان جریان خون در کف سر افزایش پیدا کرده تا خون‌رسانی بیشتری به فولیکول‌های مو انجام شود. در این صورت فولیکول‌های مو تحریک شده و موهای جدید روی سر رشد می‌کند. بنابراین بهتر است جهت رشد مجدد مو از شامپوهای کافئین‌دار استفاده کرده و قرص جلوگیری از ریزش مو را به صورت درمان مکمل بکار ببرید.

بهترین قرص برای جلوگیری از ریزش مو کدام است؟

ممکن است تا به اینجا تصمیم خود را برای مصرف قرص جلوگیری از ریزش مو گرفته باشید. اما تنوع داروهای موجود در بازار بالاست و انتخاب یک دارو بدون آگاهی و اطمینان امری دشوار و صد البته خطرناک است. در ادامه تعدادی از بهترین قرص‌های ضد ریزش مو را به شما معرفی می‌نماییم تا با مشورت با پزشک از میان آن‌ها بهترین داروی مناسب خود را انتخاب و مصرف کنید.

پرفکتیل پلاتینیوم

پرفکتیل پلاتینیوم بهترین قرص تقویت و جلوگیری از ریزش مو در ایران به شمار می‌رود که ترکیباتی از جمله عصاره هسته انگور، نیاسین، بیوتین، سیستئین، زینک، ویتامین  E، سیلیکون، آهن، منیزیم، مس، منگنز و منیزیم در آن بکار رفته است. آلفا لیپوئیک اسید آن خاصیت ضد التهابی و ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. ویتامین D آن نیز سبب تقویت موهای نازک خواهد شد. به طور کلی پرفکتیل پلاتینیوم مجموعه کاملی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که تاثیر زیادی در جلوگیری از ریزش شدید مو دارد. این دارو را روزی ۲ عدد با یک لیوان آب و همراه با غذا مصرف نمایید. افزایش وزن و بروز جوش صورت ممکن است بر اثر مصرف آن اتفاق بیفتد.

قرص پرفکتیل

فیناستراید

آلوپسی آندروژنتیک از ترشح هورمون‌های مردانه ناشی می‌شود و وجود آن در بدن لازم است؛ اما مقدار بیش از حد آن می‌تواند باعث بروز ریزش مو در مردان و زنان شود. قرص جلوگیری از ریزش موی فیناستراید، آلوپسی آندروژنتیک را کنترل کرده و مانع از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌شود. این دارو نه تنها ریزش مو را متوقف می‌کند، بلکه سبب افزایش رشد مو و تقویت موهای نازک نیز خواهد شد. فیناستراید اغلب برای کنترل ریزش موی مردان استفاده می‌شود و باید به شکل خوراکی و معمولا پیش از غذا مصرف شود. توجه داشته باشید که این دارو اثر طولانی مدت دارد و باید پس از چند ماه مصرف، منتظر واکنش بدن به آن‌ باشید. فیناستراید ممکن است باعث بروز ناتوانی جنسی در مردان و زنان گردد. پس بهتر است بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف آن نکنید.

قرص فیناستراید

هیرویت

قرص جلوگیری از ریزش موی هیرویت یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین داروهای ضدریزش مو در ایران به شمار می‌رود که تاثیرگذاری بالایی نیز دارد. از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این دارو می‌توان به ژلاتین هیدرولیز شده از گوشت گاومیش اشاره کرد که منبع غنی تأمین آمینواسیدهای لازم برای تقویت مو است. کولین موجود در هیرویت خشکی و مجعد شدن مو را کاهش داده و مخمر موجود در آن انواع مختلف ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود دارد و به تقویت موها کمک زیادی می‌کند.

از این دارو عوارض خاصی گزارش نشده است. با این حال به دلیل افزایش اشتها ممکن است باعث اضافه وزن گردد. در برخی افراد نیز ممکن است سبب بروز جوش‌های صورت شود. هیرویت را لازم است روزی ۱ عدد با یک لیوان آب و همراه با وعده غذای اصلی مصرف کنید.

قرص هیر ویت

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل داروی دیگری است که از ریزش و نازک شدن موها جلوگیری کرده و سبب تحریک رشد موهای جدید خواهد شد. افرادی که دچار این انواع مختلف ریزش مو از جمله طاسی‌های مردانه و زنانه یا آلوپسی آندروژنتیک، ریزش موی سکه‌ای، تلوژن افلوویم، آناژن افلوویوم، هیپوتریکوزیس و … هستند، می‌توانند با مصرف این قرص جلوگیری از ریزش مو، به افزایش رشد مو و کاهش ریزش آن کمک شایانی نمایند.

ماینوکسیدیل را روزی دو بار بر روی سر خود بمالید و این عمل را چندین ماه ادامه دهید. چرا که اثر آن ممکن است چند ماه تا یک سال بعد مشاهده شود. این دارو جز قرمزی پوست در برخی افراد عوارض دیگری ندارد. البته در برخی موارد نادر نیز ممکن است باعث ریزش موی بیشتر شود که لازم است سریعا به پزشک مراجعه نمایید. مصرف آن در دوران بارداری نیز ممنوع است.

ماینوکسیدیل

اسپیرنولاکتون

اسپیرنولاکتون قرص جلوگیری از ریزش مو در زنان است که ریزش مو بر اثر آندروژن‌ها را درمان می‌کند. بانوانی که دارای سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هستند، معمولا به ریزش مو دچار می‌شوند. با مصرف اسپیرنولاکتون تولید آندروژن متوقف شود و از ریزش مو جلوگیری شود. این دارو را به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. چرا که ممکن است عوارضی مانند سردرد، تهوع، اسهال و استفراغ، بی‌اشتهایی، کاهش‌ توانایی جنسی، بی‌نظمی قاعدگی، کسالت، افزایش‌ پتاسیم یا کاهش سدیم خون، نرمی استخوان و مسمومیت کبدی داشته باشد.

قرص اسپیرونولاکتن

هیر اکتیواتور

از دیگر داروهای تاثیرگذار در کاهش ریزش مو می‌توان به هیر اکتیواتور اشاره کرد. قرص جلوگیری از ریزش موی هیر اکتیواتور دارای عصاره هسته انگور و ویتامین  E و انتخابی مقرون به صرفه برای شماست. عصاره چای سبز آن خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و آرژنین موجود در آن بافت مو را تقویت می‌کند.

البته مقدار ویتامین این قرص نسبت به دیگر قرص‌های معرفی شده کمتر است و به همین دلیل تاثیر کمتری در جلوگیری از ریزش مو دارد. هیر اکتیواتور را روزانه ۱ عدد بعد از صبحانه به همراه یک لیوان آب مصرف نمایید.

قرص هیر اکتیویتور

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع علل ریزش مو و همچنین قرص جلوگیری از ریزش مو آشنا نماییم. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره پوست و مو و دریافت خدمات زیبایی می‌توانید به کلینیک بیدار مراجعه نمایید. کارشناسان ما تجربه‌ای فوق‌العاده را برای شما رقم خواهند زد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان
close slider

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید.