ماینوکسیدیل چیست؟ + هر آنچه که باید از این داروی رشد مو بدانید

ماینوکسیدیل

استرس، مشکلات هورمونی، مواد شیمیایی و بسیاری عوامل دیگر، ممکن است دست به دست هم داده و باعث ریزش موهای شما شوند. اگر دچار این عارضه شده باشید، احتمالا روش‌های درمانی مختلفی را از دوست و آشنا شنیده‌اید. از درمان‌های طبیعی گرفته تا انواع دارو و محلول یا کاشت مو. در این میان، ماینوکسیدیل یکی از رایج‌ترین داروهایی است که برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. اما ماینوکسیدیل چیست؟ چه عوارضی دارد؟ چه کسانی می‌توانند آن را مصرف کنند؟ پاسخ این سوالات و سوالات فراوان دیگر در خصوص ماینوکسیدیل را در ادامه این مطلب خواهید یافت. پس تا انتها همراه ما باشید.

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل با نام تجاری minoxidil یکی از دارو‌های مؤثر برای درمان و جلوگیری از ریزش مو است که اثرگذاری آن بر رشد مو‌ها کاملاً اتفاقی به اثبات رسید. این دارو در ابتدا برای درمان فشار خون بالا بکار برده می‌شد. اما تمامی مصرف‌کنندگان آن پس از مدتی دچار پرمویی شدید شدند و محققان دریافتند که ماینوکسیدیل باعث افزایش رشد مو‌ها می‌شود. در اغلب کشور‌ها این دارو به‌ صورت محلول تولید و در اختیار افراد متقاضی قرار می‌گیرد؛ اما برخی از کشور‌ها نیز آن را به‌ صورت فوم تولید می‌کنند تا استفاده راحت‌تری داشته باشد.

ماینوکسیدیل حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود. چون برای درمان همه‌ی انواع ریزش مو مؤثر نیست. به‌ عنوان‌ مثال برای درمان ریزش سکه‌ای می‌توان از آن استفاده کرد؛ اما در درمان ریزش مو ناشی از مشکلات هورمونی هیچ تأثیری ندارد.

استفاده از ماینوکسیدیل علاوه بر درمان ریزش مو، برای جلوگیری از ریزش مو نیز مؤثر است. معمولاً پزشکان محلول آن را برای تقویت موی افرادی که مو‌های ضعیف و کرکی دارند تجویز می‌کنند.

نحوه اثرگذاری ماینوکسیدیل چگونه است؟

نحوه عملکرد ماینوکسیدیل به این ‌صورت است که رگ‌‌های محیطی را گشاد می‌کند و فشارخون را در محل کاهش می‌دهد. در نتیجه با گشاد شدن رگ‌‌های سطحی پوست سر، جریان خون افزایش پیدا می‌کند و فولیکول‌‌های مو تحریک می‌شوند تا از وضعیت استراحت به رشد فعال برسند. نحوه دقیق اثرگذاری ماینوکسیدیل بر روی فولیکول‌‌های مو مشخص نیست؛ اما تحقیقات ثابت کرد‌ه‌اند که مصرف آن در درازمدت باعث افزایش رشد مو‌ها می‌شود.

تأثیر ماینوکسیدیل بر مو‌های کاشته شده چقدر است؟

علاوه بر نقش موثر ماینوکسیدیل در درمان و جلوگیری از ریزش مو، این دارو‌ پس از کاشت مو نیز تجویز می‌شود. معمولاً مو‌های جدیدی که پس از کاشت مو شروع به رویش می‌کنند، نازک هستند و ضخامت کمی دارند. در ‌‌این مرحله پزشکان توصیه می‌کنند تا جهت افزایش سرعت رشد مو و ضخیم‌تر شدن مو‌های نازک، از ماینوکسیدیل استفاده شود.نحوه تاثیر گذاری ماینوکسیدیل بر مو

طریقه‌ مصرف محلول ماینوکسیدیل چگونه است؟

اگر تا به حال از ماینوکسیدیل استفاده کرده باشید، حتماً متوجه افزایش ریزش مو در ابتدای استفاده‌ شد‌ه‌اید. ‌‌این امر کاملاً طبیعی است و همه‌ افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، در یک ماه اول ریزش مو‌ی بیشتری خواهند داشت. اما این ریزش پس از یک ماه خود به خود قطع خواهد شد. بنابراین نگران نباشید و به درمان ادامه دهید. ضمنا توجه داشته باشید که اگر در همان ابتدا که مو‌ها ریزش دارند مصرف ماینوکسیدیل را قطع کنید، امکان ریزش بیشتر مو‌ها وجود دارد.

محلول ماینوکسیدیل در دو نوع مختلف تولید و عرضه می‌شود؛ محلول ۲% و محلول ۵%. معمولاً نوع اول برای بانوان و ریش و سبیل آقایان و نوع دوم تنها برای تحریک رشد مو در آقایان تجویز می‌شود. برای استفاده از این محلول ابتدا باید مو سر را کاملاً تمیز کنید. سپس هر شب قبل از خواب محلول را با استفاده از انگشت یا اسپری به روی پوست سر بریزید و مالش دهید تا جذب شود. پس از جذب حتماً انگشت و سایر نواحی را که نیاز به محلول ندارند بشویید.

داروی خوراکی ماینوکسیدیل

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، ماینوکسیدیل از جمله دارو‌های کنترل فشارخون است که هنوز هم در برخی از کشور‌ها استفاده می‌شود. ماینوکسیدیل خوراکی برای درمان فشارخون حتماً باید زیر نظر پزشک مصرف شود تا دوز زیادی از دارو جذب بدن نگردد. چرا که استفاده بیش‌ از حد مجاز از آن سبب بروز عوارض و بالا رفتن فشار خون خواهد شد. در حال حاضر در ایران به دلیل عوارض ماینوکسیدیل خوراکی از آن برای درمان فشار خون استفاده نمی‌شود.

همچنین بخوانید: بهترین دارو و قرص جلوگیری از ریزش مو

موارد منع مصرف ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل مانند هر داروی شیمیایی دیگر برای برخی از افراد مناسب نیست و حتماً باید زیر نظر پزشک مصرف شود. بنابراین حتما پیش از مصرف این دارو پزشک خود را از بیماری‌‌های زمینه‌ای‌تان آگاه کنید.

افراد دارای محدودیت‌های فوق تنها با دستور پزشک می‌توانند اقدام به مصرف این دارو نمایند :

  • فشارخون
  • آلرژی
  • مصرف همراه با SMH
  • بیماری‌‌های قلبی و عروقی
  • زنان باردار و شیرده
  • افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال
  • افراد مبتلا به بیماری‌‌های پوستی که باعث ‌‌ایجاد زخم در سطح بدن می‌شودافرادی که آلرژی دارند از مصرف ماینوکسیدیل منع می شوند

عوارض استفاده از محلول ماینوکسیدیل چیست؟

مهم‌ترین عیبی که می‌توانیم برای ماینوکسیدیل بیان کنیم، دائمی نبودن تأثیر آن است. این دارو به ‌عنوان درمان قطعی و %۱۰۰ طاسی سر تلقی نمی‌شود و با قطع کردن آن ریزش مو‌ها مجددا شروع می‌شود. برای ‌‌آنکه نتیجه‌ حاصل از ماینوکسیدیل دائمی باشد، باید به صورت مرتب از ‌‌این محلول استفاده کرد.

از دیگر عوارض داروی ماینوکسیدیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • رشد مو در مکان‌‌هایی از بدن مانند انگشتان که تماس مستقیم با محلول دارند
  • قرمز شدن پوست
  • خارش پوست که بسیار شایع است و در درازمدت به شدت آزاردهنده خواهد بود.
  • نازک شدن پوست در محل استفاده
  • مقرون به صرفه نبودن به دلیل قیمت بالا و لزوم مصرف طولانی مدت
  • اثرگذاری بر روی هورمون‌‌های جنسی
  • سردرد
  • ورم
  • افزایش وزن
  • تپش قلب
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • افزایش فشارخون

مسلم است که همه‌ ‌این عوارض در تمامی افراد ‌‌ایجاد نمی‌شوند و ممکن است شما در هنگام مصرف این دارو هیچ یک از عوارض فوق را تجربه نکنید.

نحوه‌ نگهداری از محلول ماینوکسیدیل

  • در هنگام خرید حتماً به تاریخ تولید و انقضای محلول توجه کنید.
  • درصورت اتمام تاریخ مصرف، حتماً آن را دور بیندازید و از مصرف مجدد خودداری کنید.
  • محلول باید دور از نور مستقیم و رطوبت و در دمای اتاق نگهداری شود.
  • محلول را دور از دسترس کودکان نگه ‌دارید و پس از باز کردن محصول، درب آن را حتماً محکم ببندید. چون ماینوکسیدیل یک ماده‌ شیمیایی است و می‌تواند با هوا واکنش دهد.درمان ریزش مو با ماینوکسیدیل

تفاوت محلول و فوم ماینوکسیدیل

معمولاً استفاده از فوم ماینوکسیدیل به افرادی توصیه می‌شود که مو‌های سرشان را تراشید‌ه‌اند یا موهایشان به طور کامل ریخته و کچل شد‌ه‌اند. چرا که در سایر افراد به دلیل وجود مو، فوم به کف سر نمی‌رسد و اثری نخواهد داشت. بنابراین محلول ماینوکسیدیل به دلیل حالت روانی که دارد، برای افرادی که مو دارند تجویز می‌شود؛ البته حتماً باید مراقب بود تا محلول روی پیشانی نریزد. افراد مبتلا به حساسیت‌‌های پوستی نیز نباید از فوم استفاده کنند.

مراقبت‌‌های ضروری در هنگام استفاده از داروی ماینوکسیدیل

  • محلول و فوم ماینوکسیدیل نباید بر روی ابرو، بینی و مژه ریخته شوند. این دارو تأثیری برافزایش رشد ابرو‌ها ندارد.
  • در هنگام استفاده از ماینوکسیدیل پوست سر را پانسمان نکنید.
  • در کنار محلول از سایر دارو‌هایی که پزشک تجویز کرده است نیز مرتبا استفاده کنید. ماینوکسیدیل به تنهایی اثرگذار نیست.
  • حتماً در زمان‌‌های معین‌شده به پزشک مراجعه کنید تا روند درمان بررسی شود.
  • برای ‌‌اینکه میزان اثرگذاری دارو مشخص شود، حداقل باید ۴ تا ۶ ماه از آن به‌ صورت مرتب استفاده کرد. معمولاً میزان اثرگذاری و رشد مجدد مو‌ها یک سال پس از مصرف آشکار می‌شود.

روش‌‌های جایگزین مصرف ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو چیست؟

ماینوکسیدیل در ابتدا یکی روش‌های مؤثر برای درمان ریزش مو تلقی می‌شد و اغلب افراد از محلول آن استفاده می‌کردند؛ اما به‌ مرور زمان بروز عوارض مختلف این دارو و همچنین دائمی نبودن نتیجه‌ استفاده از آن، پزشکان را بر آن داشت تا از روشی به‌ عنوان جایگزین استفاده کنند. در حال حاضر از روش‌‌های کاشت موی FUT، FIT، SUT به ‌عنوان روش‌‌های جایگزین ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود‌‌. این روش‌‌ها محدودیتی ندارند و برای زنان و مردان قابل‌استفاده هستند.‌‌ تاکنون عوارض خاصی در خصوص آن‌ها گزارش نشده است. نکته‌ مهم در ارتباط با این روش‌ها آن است که برخلاف ماینوکسیدیل دارای اثر دائمی هستند.

تشخیص ‌‌اینکه کدام روش برای شما به‌ عنوان جایگزین مناسب است، باید توسط پزشک انجام شود. البته همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، برخی از پزشکان برای افزایش استحکام مو و سرعت‌دهی به رشد آن، پس از کاشت مو محلول ماینوکسیدیل را تجویز می‌کنند؛ اما چون اثرگذاری اصلی درمان ریزش مو مربوط به کاشت است، ماینوکسیدیل خللی در روند درمان‌‌ ایجاد نمی‌کند. البته توجه داشته باشید که اگر ماینوکسیدیل مصرف می‌کنید، باید دو هفته قبل از کاشت مو مصرف آن را قطع کنید.

سخن پایانی

در انتها لازم است مجددا تاکید کنیم که به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف این دارو و یا محلول نکنید. زیرا علاوه بر اینکه ممکن است این دارو در درمان ریزش موی شما موثر نباشد، گرفتار عوارض احتمالی آن نیز خواهید شد. فراموش نکنید که ماینوکسیدیل با توجه به ژنتیک و عوامل مختلف دیگر، در افراد گوناگون به یک‌ میزان اثرگذاری ندارد. بنابراین در طول مدت مصرف این دارو خودتان را با سایر افراد مقایسه نکنید. شما عزیزان در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در خصوص مصرف ماینوکسیدیل یا سایر داروهای درمان ریزش مو، می‌توانید از مشاوره کارشناسان ما در کلینیک پوست و موی بیدار بهره‌مند شوید. خدمات کاشت مو نیز توسط مجرب‌‌ترین متخصصان در بیدار انجام می‌شود. کافی است با شماره …… تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان
close slider

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید.