ساده ترین راه های جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو

موی سر نقش پررنگی در زیبایی چهره ایفا می‌کند و عموم افراد به دنبال رسیدن به موهایی پرپشت و سالم هستند. در این میان اما موانع مختلفی می‌تواند سد راه رسیدن به این خواسته باشد. ریزش مو یکی از مهم‌ترین این موانع است که به دلایل گوناگونی بروز می‌کند و در مردان و زنان فراوانی یکسانی دارد. منابع مختلف، روش‌های گوناگونی را برای جلوگیری از ریزش مو مطرح کرده‌اند که برخی از آن‌ها موثر هستند و برخی ممکن است هیچ نتیجه‌ای را به همراه نداشته باشند. در این مطلب قصد داریم ۷ روش بی‌ضرر و در عین حال ساده را برای جلوگیری از ریزش مو بیان کنیم. روش‌هایی که در عین سادگی می‌توانند تاثیر بسزایی در جلوگیری از ریزش موهایتان داشته باشند. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با این روش‌ها آشنا شوید.

اهمیت جلوگیری از ریزش موی سر

جلوگیری از ریزش مو مختص آقایان نیست و برخلاف تصور عموم، بانوان هم دچار ریزش مو می‌شوند. اهمیت جلوگیری از ریزش مو دارای دو جنبه اساسی است : 

جنبه‌ی زیبایی

موی سر نقش مهمی در زیبایی چهره ایفا می‌کند؛ حتی در برخی از کشورها از آن به‌ عنوان تاج جوانی یاد می‌شود. جلوگیری از ریزش مو سبب می‌شود تا شما موهای پرپشتی داشته باشید و شادابی و جوانی چهره خود را حفظ کنید.

همچنین بخوانید: اصول مراقبت از انواع مو

مردی با مو های زیبا

مو یکی از جنبه های زیبایی است

جنبه‌ی روحی و روانی

جلوگیری از ریزش مو از جنبه‌های روانی نیز مورد توجه است. ریزش مو زیبایی ظاهری فرد و به طبع آن اعتمادبه‌نفس وی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین فرد به دلیل ناراحتی یا خجالت از ظاهر جدید خود، از حضور در جامعه اجتناب می‌کند. این موضوع در نوجوانان و جوانان اهمیت بیشتری دارد. چرا که این گروه‌های سنی اعتمادبه‌نفس و درک پایین‌تری دارند و بیشتر در معرض آسیب هستند.

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟ این سوالی است که اغلب افراد در سر دارند و به دنبال پاسخ آن هستند. راه‌های مختلفی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد؛ اما نکته‌ مهم‌تر آشنایی با تعریف واقعی این ریزش است. همه‌ی افراد در طول شبانه‌روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهند و این موها با تارهای جدید جایگزین می‌شوند. تا اینجا همه چیز طبیعی است. ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که به دلایل مختلف، تعادل بین رشد و ریزش مو از بین برود. یعنی رشد موها متوقف شود یا ریزش موها بیشتر از حد طبیعی خود باشد. بنابراین روش‌های جلوگیری از ریزش مو مختص افرادی است که از ریزش موی غیرعادی رنج می‌برند.

همچنین بخوانید: مهم ترین دلایل ریزش مو چیست؟

پس از اطمینان از ابتلا به ریزش مو، گام اول برای جلوگیری از ریزش مو مشخص شدن علت آن است. به همین جهت لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر علت ریزش موهایتان ابتلا به بیماری‌هایی همچون بیماری‌های خودایمنی، آلوپسی آندروژنیک، عفونت قارچی پوست سر و یا کم‌کاری تیروئید باشد، تا زمانی که بیماری‌های فوق درمان نشوند، هیچ‌کدام از راههای جلوگیری از ریزش مو موثر واقع نخواهند شد. بنابراین درمان بیماری‌های زمینه‌ای در درجه اولِ اهمیت قرار دارد. اما در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا نیستید، با بکار بردن برخی راهکارهای ساده می‌توانید جهت جلوگیری از ریزش موهایتان اقدام کنید. در ادامه‌ به مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌های جلوگیری از ریزش مو خواهیم پرداخت.

ریزش مو در مردان

مهم ترین راه برای جلوگیری از ریزش مو تشخیص علت آن است

تغذیه مناسب و اصولی

تغذیه مناسب یکی از ارکان مهم و تعیین‌کننده در سلامت بدن محسوب می‌شود که علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، تقویت سیستم ایمنی، شادابی و افزایش قدرت بدنی را نیز برایتان به ارمغان می‌آورد. متاسفانه بسیاری از افرادی که برای کاهش وزن به سمت رژیم‌های لاغری می‌روند، دچار ریزش مو می‌شوند. چرا که معمولا بدون تجویز پزشک، بسیاری از مواد مورد نیاز بدن را حذف می‌کنند. در نتیجه، بدن به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نمی‌کند و فرد گرفتار عوارض مختلفی از جمله ریزش مو می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو لازم است تغییر رژیم غذایی زیر نظر پزشک متخصص و به شکل کاملا اصولی انجام شود تا تمام مواد مورد نیاز بدن به خوبی تأمین گردد. پزشک معمولا برای جلوگیری از ریزش مو و سایر عوارض ناشی از تغییر رژیم، با توجه به ساختار بدنتان مکمل‌های مورد نیاز را تجویز می‌کند. 

گروه دیگری از افراد که ممکن است به دلیل رژیم غذایی خود دچار ریزش مو شوند، گیاه‌خواران هستند. گوشت و مرغ یکی از منابع مهم آهن و ویتامین‌ها برای بدن است که برای سلامت و رشد موها ضروری هستند. بنابراین اگر این مواد را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنید، لازم است برای جلوگیری از ریزش مو، حتما مواد گیاهی غنی از آهن و ویتامین را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. در ضمن فراموش نکنید که لازم است تحت نظر پزشک از انواع مکمل‌های مورد نیاز نیز استفاده نمایید.

کاهش استرس و اضطراب

همه‌ی ما در طول روز در معرض عوامل مختلف استرس‌زا قرار داریم. از بین بردن تمامی این عوامل امری غیرممکن است؛ اما اگر به دنبال جلوگیری از ریزش موی خود هستید، باید سعی کنید که استرس را مدیریت کنید. چرا که موها یکی از آسیب‌پذیرترین قسمت‌های بدن در مقابل استرس و اضطراب محسوب می‌شوند. هنگامی که فشار و استرسی را تجربه می‌کنید، فولیکول‌های مو برای ساخت موهای جدید دچار مشکل می‌شوند. در چنین شرایطی تارهای مو نازک‌تر از حد طبیعی خود هستند و زودتر می‌شکنند. به همین دلیل بسیاری از افراد در طول بحران‌های مختلف زندگی خود، اغلب دچار ریزش مو می‌شوند. بنابراین سعی کنید با توجه به روحیات و خلق‌وخوی خود، عوامل استرس‌زا را تا حد امکان از خود دور نگه دارید. یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از ریزش مو درمان اختلال روانی تریکوتیلومانیا یا اختلال وسواسی موکَنی است. در این اختلال، فرد به ‌طور غیرعادی اقدام به کندن موهای سر و صورت خود می‌نماید. علت اصلی ایجاد این بیماری نیز اضطراب و استرس است.

همچنین بخوانید: بهترین دارو ریزش مو کدام است؟

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب یکی از عوامل ریزش مو است

شستشوی روزانه‌ی موها

گاهی دلیل اصلی ریزش مو آسیب دیدن ساقه‌های مو است. یعنی فولیکول‌های مو هیچ مشکلی در تولید مو ندارند؛ اما به دلیل مراقبت نکردن از مو، موهای سر دچار ریزش شده‌اند. در چنین شرایطی برای جلوگیری از ریزش مو باید از شامپوهای ضد ریزش استفاده کرد که حاوی مواد مغذی برای موها هستند. بنابراین ساقه‌ مو را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند تا تارها و فولیکول مو قوی‌تر شوند. از این رو استفاده از این شامپوها یکی از روش‌های جلوگیری از ریزش مو محسوب می‌شود که در اغلب افراد ریزش را به ‌طور قابل‌‌توجهی کنترل می‌کنند. البته در صورتی که شامپو را متناسب با نوع پوست و موی سرتان انتخاب کنید.

همچنین بخوانید: راه های افزایش سرعت رشد مو

استفاده از کلاه و حوله‌ی شخصی

اگر از وسایل مشترک با دیگران بر روی موهایتان استفاده می‌کنید، احتمال ابتلایتان به عفونت‌های قارچی بسیار بالاست. این عفونت‌ها یکی از عوامل ریزش مو محسوب می‌شوند و شایع‌ترین عفونتی هستند که موها را درگیر می‌کند. عفونت قارچی معمولا به دلیل استفاده از ابزار مشترک مثل حوله و کلاه رخ می‌دهد. عامل ایجاد این عفونت‌ها گروهی از قارچ‌ها به نام درماتوفیت‌ها هستند که در محیط‌های مرطوب و گرم رشد می‌کنند. میزان سرایت عفونت‌های قارچی بسیار بالاست و به ‌سرعت از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شوند. شایع‌ترین علامت ابتلا به عفونت قارچی ریزش موی سر است که معمولاً به شکل دایره‌های مشخص یا سکه‌ای در قسمت‌های مختلف سر دیده می‌شوند. برای جلوگیری از ریزش مو حتما از کلاه، حوله، روبالشتی، روسری و بالشت مخصوص خود استفاده کنید و به هیچ وجه آن‌ها را با فرد دیگری به اشتراک نگذارید.

تشخیص این بیماری تنها توسط پزشک متخصص امکان‌پذیر است، در برخی از مواقع برای تشخیص قارچ بیماری‌زا و اتخاذ درمان مناسب، از پوست سر نمونه‌برداری انجام می‌شود. برای درمان عفونت‌های قارچی و جلوگیری از ریزش مو ناشی از آن نیز از داروهای ضد قارچ مثل گریزئوفولوین، تربینافین یا فلوکونازول به مدت ۴ تا ۶ هفته استفاده می‌گردد.

بستن صحیح مو برای جلوگیری از ریزش مو

استفاده از حوله شخصی و تمیز برای خشک کردن مو یکی از راه های جلوگیری از ریزش مو است

استفاده کمتر از سشوار و اتوی مو

بسیاری از افراد عادت دارند که برای حالت دادن و یا خشک کردن موهای خود مرتبا از وسایل حرارتی مانند سشوار یا اتوی مو استفاده کنند. غافل از اینکه چه ظلمی را به موهای خود روا می‌دارند. چرا که سشوار و سایر وسایلی که برای خشک‌ کردن و حالت دادن مو به کار می‌روند، ساقه‌ موها را خشک، دهیدراته و به‌ تدریج شکننده می‌کنند. در نتیجه ریزش موها بیشتر شده و موها استحکام لازم را از دست می‌دهند. تا حدی که اگر میزان ریزش بیشتر از میزان موی جدید تولیدی توسط فولیکول‌های مو باشد، ریزش مو کاملاً نمایان خواهد شد. بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری از ریزش مو این است که استفاده از وسایل حرارتی آرایش مو را به حداقل ممکن برسانید و از ظاهر طبیعی موهایتان لذت ببرید.

استفاده از برس مناسب مو

اغلب ما یک برس در خانه داریم که تمام اعضای خانواده از آن برس استفاده می‌کنند. در حالی ‌که این کار کاملاً اشتباه است و احتمال ابتلا و انتقال عفونت و انواع بیماری‌های ویروسی پوسته‌ی سر را بالا می‌برد. بنابراین برای جلوگیری از ریزش مو، لازم است تا هر فردی برس جداگانه خود را داشته باشد. البته این هم صحیح نیست که از یک مدل برس به تعداد اعضای خانواده خریداری کنیم! چرا هر کس باید با توجه به نوع پوسته‌ی سر و ساقه‌های موی خود، از برس مخصوصی استفاده نماید. استفاده از برس‌های نرم که با الیاف طبیعی مثل چوب درخت بامبو ساخته‌ شده‌اند، یکی از راه‌های موثر جهت جلوگیری از ریزش مو به شمار می‌رود. این برس‌ها باعث افزایش میزان مناسبی از سبوم (چربی) بر روی موهایتان خواهند شد. در نتیجه‌ی آن نیز پروتئین‌های حاوی کراتین بر روی مو انباشته می‌شوند. بنابراین برس کشیدن به ‌صورت آرام، در یک ‌جهت و از بالا به پایین، به صاف و نرم شدن کوتیکول مو در سطح مولکولی کمک بسزایی می‌کند. علاوه بر این، برس کشیدن روزانه‌ی مو باعث می‌شود تا در هنگام استحمام، حجم بالایی از موها که در اثر شانه نکردن به هم گره‌ خورده‌اند، دچار ریزش نشوند.

شانه کردن صحیح مو

استفاده از برس مناسب و شخصی را فراموش نکنید

استفاده نکردن از رنگ‌ها و مواد شیمیایی

رنگ کردن مو با انواع رنگ‌ موی شیمیایی در میان اکثر بانوان امری بسیار رایج است. این در حالی است که معمولاً موادی که برای رنگ کردن موی سر به کار می‌روند، حاوی انواع مواد شیمیایی به‌ خصوص پراکسید هستند. این مواد شیمیایی به‌ تدریج باعث خشک و ضعیف شدن ریشه‌ی مو شده و به فولیکول‌های مو نیز آسیب می‌رسانند. بنابراین توصیه می‌شود که استفاده از این نوع رنگ‌ها را به حداقل برسانید و برای جلوگیری از ریزش مو، به سراغ رنگ‌های طبیعی بروید. 

سخن پایانی

با رعایت همین نکات ساده و توجه به وضعیت سلامتی و تغذیه خود، می‌تواند از ریزش موهایتان جلوگیری کرده و پس از مدتی موهای پرپشت خود را بازیابید. در صورتی هم که از ریزش موی شدید رنج می‌برید، بهتر است در ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا علت ریزش موهایتان مشخص شود. چرا که در غیر این صورت هیچ‌کدام از روش‌های پیشگیری از ریزش مو مؤثر نخواهند بود.

اگر این مطلب برایتان مفید بود، آن را برای دوستانتان هم ارسال کنید تا آن‌ها نیز با روش‌های جلوگیری از ریزش مو آشنا شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان
close slider

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید.