مهم ترین نکاتی که باید درباره مراقبت از انواع مو بدانید

مراقبت از مو

انواع مختلف شامپو را برای مراقبت از موهایتان امتحان کرده اما نتیجه‌ای نگرفته‌اید؟ میز آرایشتان پر از ماسک‌ موها و حالت‌دهنده‌های گوناگون است؛ اما همگی بی‌تاثیر بوده‌اند؟ هر کدام از اطرافیانتان پیشنهادی برای مراقبت از موهایتان دارند؟ اگر پاسختان به این سوالات مثبت است، احتمالا از تلاش بیهوده برای رسیدن به موهای سالم و پرپشت خسته شده‌اید. اما بهتر است کمی صبر کنید. همیشه لازم نیست به سراغ محصولات مراقبتی گران‌قیمت بروید تا سلامت موهایتان را بازیابید. تنها کافی است با توجه به جنس موهایتان، برخی نکات ساده اما بااهمیت را رعایت کنید تا پس از مدتی به موهایی سالم و شاداب برسید. ما در این مطلب قصد داریم به این نکات بپردازیم. ابتدا به سراغ نکاتی می‌رویم که رعایت کردنشان برای همه انواع مو لازم است. در ادامه نیز به بیان نکات مراقبت از موهای خشک و همچنین موهای فر می‌پردازیم. همراه ما باشید.

نکات مراقبت روزانه از مو 

فرقی نمی‌کند که موهایتان خشک است یا چرب. موهای صافی دارید یا موهایتان مجعد و فر است. مراقبت روزانه از مو شامل برخی اصول ساده است که حتما باید به آن‌ها توجه کنید. فراموش نکنید که تاثیر این نکات مستلزم انجام دائمی آن‌هاست و باید آن‌ها را به روتین روزانه‌ی موهایتان تبدیل کنید. در این صورت است که نتیجه خواهید گرفت.

شانه کردن و شستن درست موها

یکی از مهم‌ترین موارد در ارتباط با مراقبت از مو، شانه کردن روزانه موهاست. این تفکر که شانه زدن باعث ریزش مو می‌شود، کاملاً اشتباه است. معمولا در هنگام شانه زدن، موهای ضعیف می‌ریزند. اما حتی اگر از شانه هم استفاده نکنید، این ریزش مو اتفاق می‌افتد و امری کاملا طبیعی است. شانه زدن مو باعث می‌شود تا خون‌رسانی به پوست سر بهتر انجام گیرد و موها سالم‌تر رشد کنند.

همچنین بخوانید: موثر ترین راه های جلوگیری از ریزش مو

شانه کردن مو برای تقویت مو

شانه کردن روزانه مو به آرامی باعث بهتر نگهداشتن مو ها می شود

متخصصان پوست و مو معتقدند که اغلب مردم برای مراقبت از مو، یا بیش از اندازه موهایشان را می‌شویند و یا بیش ‌از حد و اشتباه آن‌ها را شانه می‌کنند. موهای سر باید به میزان درست و استاندارد شسته شوند تا آسیبی به تارهای مو وارد نشده و موها تقویت شوند.

نکات مهم برای شستن صحیح موی سر

  • از شامپو به مقدار مناسب استفاده کنید. استفاده بیش ‌از حد نیاز از شامپو نه ‌تنها کارایی ندارد؛ بلکه باعث می‌شود تا تارهای مو به ‌تدریج آسیب‌پذیرتر شوند. باید از شامپو تنها به اندازه‌ای استفاده کرد که موهای سر را پوشش دهد.
  • برای شستن موها از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ و آب سرد هر دو باعث آسیب به پیاز مو می‌شوند.
  • هنگامی‌که موها خیس می‌شوند، آسیب‌پذیری آن‌ها بسیار بالاتر می‌رود. به همین دلیل است که برخی افراد در حمام ریزش موی شدیدی دارند. برای اینکه موها در حین شستشو در حمام آسیب نبینند، باید آن‌ها را به ‌آرامی بشویید.
  • برای خشک‌کردن مو آن را بیش ‌از حد با حوله ماساژ ندهید.
  • نباید موها را بیش از یک‌ بار در طول روز با شامپو شست. اگر جزو افرادی هستید که در ابتدا و انتهای روز حتماً به حمام  می‌روند، بهتر است در ابتدای روز که هنوز فعالیت بدنی خاصی انجام نداده‌اید، از شامپو استفاده نکنید  و استفاده از آن را به‌ شب موکول نمایید. استفاده زیاد از شامپو در طول روز باعث ضعیف شدن مو شده و آسیب‌پذیری آن را بالا می‌برد.

انتخاب شامپوی مناسب

یکی دیگر از راه‌های مراقبت از مو انتخاب شامپوی مناسب با نوع موهایتان است. همه‌ی افراد موهای یکسانی ندارند و جنس موها با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی موها به سه دسته خشک، معمولی و چرب تقسیم می‌شوند. اگر شامپوی شما مناسب با نوع موهایتان نباشند، استفاده از آن به موهایتان آسیب خواهد رساند. به ‌عنوان مثال در شامپوهای مخصوص موهای چرب از ترکیبات روغنی کمتری استفاده ‌شده است. چرا که موی این افراد ذاتاً چرب است و نباید چربی بیشتری وارد آن شود. حال اگر یک فرد دارای موی خشک از این شامپو استفاده نکند، موهایش بیش ‌از حد خشک شده و زودتر می‌شکند. در مقابل، شامپوی مخصوص موهای خشک اغلب چربی بالایی دارد تا روی تارهای موها را بپوشاند و مقاومت مو را بالاتر ببرد.

شامپو مناسب مو

استفاده از شامپو مناسب مو باعث نگهداری بهتر مو می شود

اگر دچار ریزش مو یا شوره‌ سر هستید، باید حتما از شامپوهای مخصوص ضد ریزش و یا ضد شوره استفاده کنید. چرا که شوره‌ سر در صورت عدم درمان، باعث آسیب جدی به مو می‌شود. بنابراین تحت نظر پزشک از شامپوهای مخصوص استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای مراقبت از موهایتان بهتر است به سراغ شامپوهای حاوی آمونیوم لوریل سولفات یا سدیم لوریل سولفات نروید. این مواد شیمیایی باعث آسیب به موها شده و برای فولیکول‌های مو مناسب نیستند.
همچنین بخوانید: مناسب ترین زمان رنگ کردن مو پس از کاشت مو

اصلاح رژیم غذایی 

یکی دیگر از مواردی که نقش مهمی در سلامت مو دارد و از ارکان‌ مراقبت از مو به شمار می‌رود، داشتن تغذیه مناسب است. قبل از اقدام به مصرف هر نوع مکمل و روش درمانی برای مراقبت از مو، باید رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. تا زمانی که تغذیه مناسبی نداشته باشید، هیچ‌کدام از روش‌های مراقبت از مو کارساز نیستند. 

برای مراقبت از مو باید در طول روز به مقدار کافی پروتئین مصرف کنید. چرا که مواد پروتئینی مخصوصا پروتئین‌های حیوانی دارای ترکیباتی هستند که نقش مهمی در سلامت موها ایفا می‌کنند. افرادی که در طول روز به میزان مناسب پروتئین مصرف نمی‌کنند، بیشتر دچار ریزش مو می‌شوند. این مشکل معمولا در دوران بارداری و شیردهی برای بانوان رخ می‌دهد.

تا حد امکان  از موی خود در مقابل حرارت محافظت کنید. 

برای مراقبت روزانه از مو، استفاده از سشوار و انواع وسایل حالت‌دهنده مو را به حداقل برسانید. حرارت باعث آسیب به ریشه و تارهای مو شده و شکنندگی موها را بیشتر می‌کند. همچنین سبب می‌شود موها دندانه‌دار شوند، موخوره بگیرند، وز شوند و بیش‌ از حد خشک و خشن گردند. در صورتی که ناچارید از سشوار یا اتوی مو استفاده کنید، حتماً قبل از استفاده، از یک محافظ حرارتی مو کمک بگیرید. این محصولات علاوه بر حفاظت از مو در برابر حرارت، دارای ویتامین‌ها و پروتئین‌هایی هستند که برای تقویت مو موثر است.

حرارت برای مو مضر است

استفاده بیش از حد از سشوار و اتو مو باعث آسیب دیدن مو ها می شود

استفاده از روبالشتی تمیز

همه‌ی ما حداقل ۵ ساعت از شبانه‌روز را در خواب هستیم و موهایمان در ارتباط مستقیم با روبالشتی قرار می‌گیرد. از این رو توجه به تمیز بودن و بهداشت روبالشتی در جهت مراقبت روزانه از موها از اهمیت بالایی برخوردار است. 

علاوه بر این توصیه می‌شود به‌ جای روبالشتی نخی از روبالشتی‌های ابریشمی استفاده کنید. ابریشم به ‌مراتب نرم‌تر از نخ است و اصطکاک کمتری با موها برقرار می‌کند. در نتیجه نسبت به روبالشتی نخی باعث ریزش کمتر موها می‌شود.

نکات مراقبت از موهای خشک

موها به دلایل مختلفی خشک می‌شوند. برخی از موها ذاتاً خشک هستند و پوست سر به‌ صورت ژنتیکی مقدار کافی چربی تولید نمی‌کند. در نتیجه سبوم کافی برای مرطوب شدن موها وجود ندارد و موها سریعاً رطوبت خود را از دست می‌دهند.

در برخی افراد نیز موها چربی خود را به دلیل دلایل مختلف از دست می‌دهند و خشک می‌شوند. از جمله دلایل خشک شدن مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • افزایش سن و کم شدن تدریجی چربی پوست سر
  • مصرف برخی از داروها
  • عدم نوشیدن آب به میزان کافی
  • رژیم غذایی نامناسبراه های مراقبت از مو های خشک

بنابراین لازم است مراقبت از موهای خشک را جدی بگیرید. چرا که خشک شدن مو باعث می‌شود تا موها شکننده‌تر شوند و پس از مدتی نیز شروع به ریزش ‌کنند. نکات مراقبت از موهای خشک شاید در نگاه اول ساده و ابتدایی باشند؛ اما بسیار اثرگذارند. این نکات به قرار زیر هستند :

رژیم غذایی مناسب

یکی از اصول مهم مراقبت روزانه از موهای خشک، داشتن رژیم غذایی مناسب است. اگر موهای خشکی دارید، باید  مصرف مواد حاوی امگا ۳ و ویتامین B3 و B5 را افزایش داده و سعی بر حفظ رطوبت موها داشته باشید. نوشیدن آب به مقدار کافی یکی از راه‌های تقویت و حفظ رطوبت مو به شمار می‌رود. 

استفاده از شامپوی مناسب موهای خشک

اگر موهایتان خشک است، باید از شامپوهای مناسب موی خشک که چربی کافی دارند استفاده کنید. علاوه بر این، نباید به‌ صورت مداوم موهایتان را رنگ و دکلره کنید. چرا که رنگ و دکلره باعث آسیب به ساقه مو و در نتیجه خشکی مو خواهد شد. با این حال، برای مراقبت از موهای رنگ‌ شده و همچنین مراقبت مو بعد از دکلره، باید از شامپوهای بدون سولفات و مخصوص موهای رنگ‌ شده استفاده کنید. بعد از حمام نیز ماسک‌های آبرسان را فراموش نکنید. این ماسک‌ها رطوبت کافی را برای سالم نگه ‌داشتن ساقه‌ی مو تأمین می‌کنند. توجه داشته باشید که شامپوهای حاوی الکل برای موهای خشک یا موهای رنگ و دکلره شده مناسب نیستند. این شامپوها موها را بیش ‌از حد خشک می‌کنند و آسیب‌پذیری مو را بالاتر می‌برند.

در معرض نور آفتاب قرار نگیرید

یکی دیگر از راه ‌های مراقبت از موهای خشک آن است که سعی کنید تا حد امکان در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید. نور خورشید و آب ‌و هوای خشک میزان خشکی مو را تشدید می‌کنند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب

قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب باعث آسیب دیدن مو ها می شود

نکات مراقبت از موی فر

شاید موهای فر ظاهر زیباتری نسبت به سایر انواع مو داشته باشند؛ اما در عین‌ حال به مراقبت روزانه بیشتری نیز نیاز دارند. این مراقبت‌ها سبب می‌شوند تا ظاهر مو حفظ شود و مو دچار آسیب نگردد.

هرگز موها را از ابتدا شانه نکنید

یکی از نکات مهم در خصوص مراقبت روزانه از موی فر این است که همیشه باید شانه کردن مو را از انتهای مو شروع کنید. وقتی‌ موهایتان را از پایین به بالا شانه می‌کنید، به‌ جای اینکه گره‌های ایجاد شده در بالای مو به سمت پایین بیایند، هر گره جداگانه باز می‌شود و شانه به ‌راحتی داخل موها حرکت می‌کند.

کوتاه کردن مرتب موها

برای جلوگیری از ایجاد موخوره و گره خوردن موهای فر، حتما در فواصل زمانی معین (۶ تا ۸ هفته یک ‌بار) موهایتان را کوتاه کنید. چرا که موخوره موها را وز می‌کند و زیبایی و سلامت موها را به خطر می‌اندازد. علاوه بر این، مرتب نگه ‌داشتن و مراقبت روزانه از موهای فرِ بلند، فرآیندی بسیار سخت و زمان‌بر است.

کوتاه کردن مو برای مراقبت از مو

یکی از راه های رفع موخوره کوتاه کردن مو ها است

استفاده از نرم‌کننده در انتهای ساقه مو

روغن‌ها و موادی که برای حالت دادن موهای فر به کار می‌روند، باید به انتهای ساقه مو مالیده شوند؛ نه ریشه مو. تنها کافی است با نوک انگشتتان از هر نوع روغنی که به پوست سر شما سازگار است بردارید و به انتهای ساقه موها بمالید. این کار علاوه بر حالت دادن به مو، باعث می‌شود تا رطوبت موها حفظ شود.

سخن پایانی 

داشتن موهای سالم و زیبا یکی از ارکان مهم زیبایی به شمار می‌آید. اگر مراقبت از مو به‌ طور کامل و درست انجام نشود، موها بعد از مدتی دچار خشکی و ریزش می‌شوند و نیازمند درمان هستند. اما هزینه درمان مشکلات مو به ‌مراتب بسیار بیشتر از هزینه مراقبت و پیشگیری است. در این مطلب تلاش کردیم تا مهم‌ترین نکاتی را که باید برای سلامت مو به‌ صورت روزانه مورد توجه قرار گیرند بررسی کنیم. 

اگر این مطلب برایتان مفید بود، آن را برای دوستانتان هم ارسال کنید تا زیبایی و سلامت را به موهایشان هدیه دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان
close slider

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید.