۱۲ روش افزایش سرعت رشد مو بدون دارو و هزینه اضافی

افزایش سرعت رشد مو

داشتن موی بلند برای بسیاری از خانم‌ها یا حتی آقایان اهمیت فراوانی دارد و عده زیادی برای زیبایی هرچه بیشتر خود به دنبال روشی برای افزایش سرعت رشد موهایشان هستند. رشد مو به عوامل متعددی مانند سن، نژاد و رنگ پوست‌های مختلف و وضعیت سلامت بدن وابسته است. عوامل بیرونی بسیاری نیز همچون نحوه مراقبت روزانه از مو، استفاده از مواد شیمیایی یا حرارتی و … می‌توانند اثرات بسزایی در کاهش یا افزایش رشد مو داشته باشند. در این مطلب همراه ما باشید تا با برخی روش‌های ساده اما موثر جهت تقویت رشد مو آشنا شوید.

 

۱- رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

اولین و مهم‌ترین اقدام جهت تقویت رشد مو آن است که انواع مواد مغذی مورد نیاز مو را در رژیم غذایی خود به خوبی بگنجانید. گرچه بسیاری از شرکت‌های دارویی ویتامین‌ها یا مکمل‌های رشد مو را ترویج می‌کنند، اما  بهتر است در درجه اول مواد مغذی را از رژیم غذایی‌تان دریافت کنید. مکمل‌ها را نیز به صورت تکمیلی و در کنار رژیم غذایی بکار ببرید. مصرف قرص افزایش رشد مو حاوی ویتامین نیز می‌تواند در افزایش سرعت رشد موهای شما موثر باشد. انواع مواد مغذی مورد نیاز مو به شرح زیر است :

 

پروتئین

موهای شما از یک پروتئین به نام کراتین ساخته شده و در صورتی که پروتئین به اندازه کافی به موهایتان نرسد، رشد مو به سرعت متوقف می‌شود. بنابراین لازم است جهت افزایش سرعت رشد مو و جلوگیری از ریزش آن پروتئین را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. گوشت، تخم‌مرغ، انواع مغزها، سبزیجات، ماست و بسیاری دیگر از خوراکی‌ها منبع غنی پروتئین هستند. استفاده از روغن نارگیل به صورت موضعی نیز از کاهش پروتئین مو جلوگیری می‌کند. پروتئین مورد نیاز هر فرد با توجه به وزن و سبک زندگی او متفاوت است. در صورتی که نتوانستید از مصرف مواد غذایی پروتئین مورد نیاز خود را تامین کنید، می‌توانید به سراغ مکمل‌ها بروید. البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد پروتئین می‌تواند کارکرد کلیه‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد.

 

مرغ سرشار از پروتئین است و برای رشد مو مناسب است

 

ویتامین های مناسب افزایش رشد مو

مصرف انواع مختلف ویتامین‌ها نقش پررنگی در افزایش سرعت رشد مو ایفا می‌کند. مهم‌ترین این ویتامین‌ها به قرار زیر هستند :

 

ویتامین ب۵ و بیوتین

بیوتین و دیگر ویتامین‌های گروه ب به شما برای داشتن موهایی سالم کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها را می‌توانید با مصرف انواع مواد غذایی همچون ماهی، گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات، برگ‌های سبز، نخود و لوبیاها، گل‌کلم، بادام و قارچ دریافت کنید. انواع نان‌ها و حبوبات نیز حاوی ویتامین B غنی‌شده هستند. مصرف روزانه مولتی ویتامین نیز می‌تواند شما را از تامین کامل نیاز بدنتان اطمینان بخشد.

 

ویتامین سی

ویتامین C با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود از موها در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و مانع از شکسته شدن آن‌ها می‌شود. علاوه بر این در حفظ رطوبت و ترمیم موها نیز نقش موثری دارد. شما می‌توانید به سادگی و با مصرف انواع سبزی‌ها و میوه‌های تازه مانند پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو، کیوی، گوجه‌فرنگی و انواع توت‌ها نیاز بدنتان به ویتامین C را تامین و به افزایش سرعت رشد موهایتان کمک کنید.

 

ویتامین دی

ویتامین دی از عوامل پررنگ در افزایش رشد مو به شمار می‌رود. پژوهش‌ها نشان داده که افراد دارای ریزش مو کمبود ویتامین دی بیشتری نسبت به سایر افراد دارند. از آنجایی که معمولا کمبود این ویتامین در بدن اغلب افراد دیده می‌شود، توصیه می‌کنیم که مصرف مکمل ویتامین دی را به هیچ وجه فراموش نکنید.

 

امگا ۳ و ۶

التهاب فولیکول‌های مو یکی از علل شایع ریزش مو به شمار می‌رود. اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ با برخورداری از مشخصه‌های ضدالتهابی، از این التهاب جلوگیری کرده و به افزایش سرعت رشد مو و همچنین براق و سالم ماندن موهای شما کمک شایانی می‌نمایند. بدن به طور طبیعی این چربی را تولید نمی‌کند و لازم است با مصرف مواد غذایی همچون ماهی‌، بذر کتان، کدو حلوایی، گردو، روغن زیتون و … امگا ۳ مورد نیاز بدن را به آن برسانید. مکمل  DHA نیز جایگزین مناسب ماهی برای افراد گیاهخوار محسوب می‌شود.

 

ماهی سرشار از امگا 3 است

 

آهن و روی

آهن و روی دو ماده حیاتی برای تولید پروتئین‌های بدن هستند و مصرف آن‌ها برای جلوگیری از ریزش مو امری ضروری است. روی و آهن به صورت طبیعی در مواد غذایی مانند اسفناج، لوبیا و غذاهای دریایی وجود دارد. کمبود این مواد را نیز می‌توانید به کمک مکمل‌ها جبران کنید. البته توجه داشته باشید که مقدار آهن و روی مورد نیاز شما بسته به سن، جنس و سبک زندگی‌تان متفاوت بوده و لازم است پیش از مصرف هرگونه مکمل، با پزشک خود مشورت نمایید.

همچنین بخوانید: ۹ دلیل اصلی ریزش مو

 

۲- سرتان را با روغن‌های گیاهی ماساژ دهید

ماساژ جریان خون را در پوست سر افزایش داده و فعالیت فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. نتیجه این امر افزایش سرعت رشد موهایتان خواهد بود. ماساژ علاوه بر این موجب حرکت چربی‌های پوست سر و بازسازی آن، تقویت ریشه‌ و حفظ رطوبت مو و همچنین تقویت پیاز مو و بلند و درخشان شدن مو می‌گردد.

روغن را کمی گرم کنید. پوست سر را به مدت ۲۰ دقیقه با حرکات دورانی ماساژ دهید. سپس به مدت ۳۰ دقیقه آن را به حال خود رها کنید و پس از آن سرتان را بشویید. برای این کار می‌توانید از این روغن‌ها استفاده کنید :

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی ویتامین‌های B,E,C و مواد معدنی همچون فسفر، آهن، سلنیوم، منیزیم و کلسیم بوده و سبب افزایش سرعت رشد مو خواهد شد.

 

روغن بادام

روغن بادام در دو نوع شیرین و تلخ در بازار موجود است که هر دوی آن‌ها نقش موثری در تسریع و تقویت رشد مو ایفا می‌کنند.

 

روغن کرچک

روغن کرچک علاوه بر اینکه سبب افزایش سرعت رشد مو می‌گردد، بهترین روغن برای پرپشت شدن مو نیز به شمار می‌رود. انواع ویتامین‌ها و اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در آن شاهدی بر این مدعاست.

 

روغن سیاهدانه

اگر می‌خواید علاوه بر تقویت و افزایش سرعت رشد موهایتان، از سفید شدن زودهنگام آن‌ها نیز جلوگیری کنید، استفاده از روغن سیاهدانه می‌تواند به خوبی یاریگر شما باشد.

 

روغن کنجد

روغن کنجد نیز از جمله روغن‌های مفید و طبیعی است که برای حفظ رنگ طبیعی مو‌ها و تقویت رشد مو بسیار موثر است.

 

روغن زیتون

در کنار خواص گسترده‌ای که روغن زیتون در خود جای داده است، نمی‌توان از تاثیر آن در رشد و تقویت پوست و مو نیز غافل شد. این روغن از دیرباز برای مصارف زیبایی و سلامتی مورد استفاده بوده است.

شما می‌توانید علاوه بر ماساژ پوست سر با روغن‌های ذکر شده، چند قطره از روغن گیاهی را درون شامپو بریزید یا شامپو را با روغن جوجوبا رقیق کنید. این کار به حفظ سلامت و شادابی و همچنین افزایش سرعت رشد موهایتان منجر خواهد شد.

 

 

۳- موهایتان را زود به زود کوتاه کنید

احتمالا از مادربزرگ‌هایتان شنیده‌اید که کوتاه کردن مداوم مو به افزایش سرعت رشد آن کمک می‌کند. این موضوع کاملا صحت دارد. کوتاه کردن یا نوک‌گیری مداوم موها سبب رسیدن اکسیژن بیشتر به پوست سر شده و به افزایش رشد مو کمک می‌کند. علاوه بر این به احتمال زیاد بر اثر استفاده مداوم از سشوار، اتو و .. موهایتان در درازمدت دچار موخوره می‌شود. کوتاه کردن مو این موخوره‌ها را از بین برده و از شکستن موها جلوگیری می‌نماید.

 

۴- محکم نبندید. چه با حوله چه با کش!

عده زیادی از خانم‌ها عادت دارند که موهایشان محکم دم اسبی یا گوجه ‌کنند. اما نمی‌دانند که چه آسیب بزرگی به موهایشان می‌زنند. این طرز بستن مو باعث کشیده شدن شدید موها و سست شدن ریشه‌ی مو شده و در طولانی مدت موجب ریزش مو خواهد شد.

با پیچیدن محکم مو درون حوله نیز موها لابه‌لای الیاف حوله گیر می‌کنند و مستعد شکستن می‌شوند. بهتر است به جای حوله‌های الیاف درشت از حوله‌های کوچک‌ و لطیف‌ دارای ریزالیاف استفاده کنید.

 

۵- استفاده از وسایل حرارتی را به حداقل برسانید

سشوار، اتو و بابلیس که حرارت مستقیم به مو می‌رسانند، دشمن تقویت رشد موهایتان هستند. چرا که باعث ضعیف شدن، شکنندگی و خشکی موها خواهند شد. هرچند نمی‌توان این وسایل را به طور کامل از زندگی حذف کرد، اما سعی کنید استفاده از آن‌ها را به حداقل ممکن برسانید.

 

استفاده از سشوار به رشد موهای شما آسیب میزند

 

۶- مواد شیمیایی دشمن موهایتان هستند

احتمالا افراد بسیاری را دیده‌اید که موهایشان بر اثر رنگ و دکلره‌ها متعدد دچار آسیب شده است. اکثر رنگ‌های مو شامل آمونیاک است که می‌تواند باعث ریزش موها و خشکی آن‌ها شود. بنابراین اگر به دنبال تقویت رشد موهایتان هستید، سعی کنید رنگ‌های طبیعی مانند حنا را جایگزین رنگ‌های شیمیایی نمایید.

 

۷- ماسک موی طبیعی را فراموش نکنید

ماسک موهای آماده در بازار فراوانند و برندهای معتبر به تولید هرچه بیشتر آن‌ها مشغول. هرچند که نمی‌توان از تاثیر این نوع ماسک‌ها در تقویت رشد مو چشم‌پوشی کرد، اما باز هم به عنوان مواد شیمیایی ممکن است آسیب‌هایی به همراه داشته باشند. شما می‌توانید با استفاده از موادی همچون لیمو، عسل، اسانس رزماری، آووکادو و انواع روغن‌ها مانند روغن نارگیل یا زیتون، ماسک موی طبیعی بسازید و به افزایش سرعت رشد موهایتان کمک کنید.

 

۸- حمام کردن صحیح را بیاموزید

شاید از جمله بالا تعجب کنید. اما عده زیادی طرز صحیح شستن مو را نمی‌دانند و تصور می‌کنند هرچه بیشتر موهایشان را بشویند، موهای سالم‌تری خواهند داشت. در صورتی که شستن بیش از حد مو با شامپو چربی طبیعی مو را که برای نرمی و استحکام آن ضروری است از بین برده و مو را خشک و ضعیف می‌کند. بنابراین بهتر است تنها هفته‌ای دو مرتبه از شامپو استفاده کنید و به‌ جای آن به سراغ کاندیشنر (شامپوهایی که بیشتر به تقویت رشد مو و لطافت آن کمک می‌کنند) بروید. توجه داشته باشید که شامپو را تنها به پوست سر خود بزنید و نه به تمام موهایتان.

 

  • استفاده از نرم‌کننده را نیز فراموش نکنید. نرم‌کننده باعث ایجاد لایه‌ای روکش مانند روی کوتیکول‌های مو شده و به افزایش رشد مو منجر می‌شود. لیپیدها و پروتئین‌ها را نیز داخل ساقه‌ مو نگه می‌دارد. آبرسانی و درمان موهای آسیب‌دیده و افزایش لطافت و درخشندگی مو از دیگر تاثیرات استفاده از نرم‌کننده است.

 

  • برای شستشوی موهایتان به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید؛ چرا که آب داغ باعث خشکی و شکنندگی موهایتان خواهد شد. در هنگام آبکشی نیز از آب سرد کمک بگیرید. این کار به افزایش سرعت رشد مو، سلامت، درخشندگی و حفظ رطوبت موهایتان می‌انجامد. علاوه بر این آب سرد با بستن فولیکول‌ها مانع از ریزش مو خواهد شد.

 

۹- از یک روبالشتی ابریشمی استفاده کنید

در کنار تاثیر بسزای خواب کافی در افزایش سرعت رشد مو، از نقش موثر روبالشتی نیز نباید غافل شد! با خوابیدن بر روی روبالشتی نخی ممکن است موهایتان لابلای نخ‌های کتان گیر کند و آسیب ببیند. در مقابل،  روبالشتی ابریشمی این اصطکاک را کاهش داده و مانع از شکستن موهای شما خواهد شد. در صورتی که به روبالشتی ابریشمی دسترسی ندارید، پوشاندن موهایتان با روسری ابریشمی را جایگزین نمایید.

 

۱۰- به خوبی موهایتان را آبرسانی کنید

از آنجایی که مو برای حفظ رطوبت خود به بدن متکی است، برای افزایش سرعت رشد مو لازم است رطوبت مورد نیاز بدن را تامین نمایید. چرا که کمبود رطوبت سبب خشکی، شکنندگی و حتی توقف رشد مو خواهد شد. تنها کاری که لازم است انجام دهید آن است که به اندازه کافی آب بنوشید. البته استفاده حداقلی از سشوار و اتوی مو نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

 

۱۱- استرس را مدیریت کنید

سطح بالای استرس باعث اختلال در رشد مو، کدر و ضعیف شدن و در نهایت ریزش موی شما می‌شود. اگر دچار استرس شدید هستید، سعی کنید با انجام منظم یوگا و مدیتیشن، انجام کارهای مورد علاقه، خواب کافی و مراجعه به یک روان‌درمانگر آرامش خود را بازیابید. با این کار به تقویت رشد موهایتان نیز کمک خواهید کرد.

 

استرس دشمن رشد مو هاست

 

۱۲- به دنبال درمان بیماری‌هایتان باشید

در نهایت باید گفت در صورتی که دچار یک بیماری زمینه‌ای باشید، هیچ یک از روش‌های فوق بدون درمان بیماری برایتان مفید واقع نخواهد شد. اختلالات تیروئید، مشکلات هورمونی، عفونت شدید، بیماری‌های مزمن و … ممکن است ریزش یا شکنندگی مو را برایتان به همراه داشته باشند. گاهی مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدبارداری، ضد افسردگی، ضد تشنج و … نیز مشکلاتی از قبیل نازک شدن و ریزش مو را به وجود می‌آورند. در چنین شرایطی بهتر است با مراجعه به پزشک اقدام به درمان بیماری‌های خود نمایید. در برخی موارد نیز می‌توانید با دستور پزشک برای تقویت موهایتان از قرص افزایش رشد مو استفاده نمایید.

 

 

سوالات متداول در رابطه با افزایش سرعت رشد مو

 

نوشیدن روزانه آب هویج به دلیل برخورداری از ویتامین آ سبب تقویت ریشه مو و افزایش رشد موهایتان می گردد.

مصرف زردآلو، پرتقال و به طور کلی میوه های زرد و نارنجی رنگ به سبب وجود انواع ویتامین ها سرعت رشد موهای شما را افزایش می دهد.

بیوتن و ویتامین های خانواده ب و سایر مواد معدنی معرفی شده در این مطلب در ضخیم شدن تارهای مو نیز موثر هستند.

جهت افزایش سرعت رشد مو روزانه ۱ الی ۳ مرتبه پوست سرتان را با روغن های معرفی شده در این مطلب ماساژ دهید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم راهکارهایی ساده و بسیار کاربردی را به شما معرفی نماییم تا به افزایش سرعت رشد موهایتان کمک کنند. در صورت نیاز به هر گونه مشاوره و یا توضیحات بیشتر در خصوص مشکلات پوست و مو شما عزیزان می‌توانید به کارشناسان مجرب و حرفه‌ای کلینیک بیدار مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان
close slider

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید.